weersextremen ja/nee*

Doorhalen bij * wat niet wordt verlangd.
Blijft Portugal de grote hitte bespaard waarmee andere delen van Zuid Europa op dit moment wel te dealen hebben? Denk aan Frankrijk, Griekenland met enorme branden op Rhodos, Italië, waar het in het noorden trouwens tennisballen hagelde die heel veel schade veroorzaakten. Tot nu toe valt het in Portugal namelijk mee, met temperaturen ruwweg tussen de 20 en 35 graden; heel normaal voor Portugese zomers. Lang niet overal schijnt de zon volop, regelmatig is er bewolking, soms lichte regen. De foto hierboven werd gisteren eind van de middag door mijn broer gemaakt in Porto. Ga je wat meer naar het oosten, dus de kant van de Spaanse grens op, verder weg van zee, of helemaal naar het zuiden, de Algarve, dan is het uiteraard wat warmer. Hoewel, vanmorgen kreeg ik een berichtje van vriendin en ex-collega Ada, al vaak in dit blog opgetreden. Zij houdt vakantie in Portugal en groet me vanuit Alcoutim, een plaatsje in het noordoosten van de Algarve, langs de Guadiana, de rivier die de grens vormt met Spanje.
Het is daar 29 graden, laat ze me weten.
Vandaag ziet de verwachting er voor een aantal plaatsen zo uit:
Heerlijk weer, zeker, maar niet uitzonderlijk; ik heb het wel warmer meegemaakt. Deze foto is uit de zomer van 2012.
Waarmee ik klimaatverandering en alles wat daarmee samenhangt beslist niet wil bagatelliseren, integendeel. Een jaar geleden nog was het land compleet uitgedroogd. En dat is zeker niet eenmalig geweest.
Lees hier mijn bericht van destijds daarover. En hoe de situatie zich uiteindelijk herstelde.
Ook het aantal bosbranden lijkt dit seizoen mee te vallen, tot nu toe. Ze waren er wel, maar betrekkelijk klein in aantal en van omvang, en snel onder controle en geblust. Ik kijk daarvoor geregeld op fogos.pt, verstandig om te doen voor alle Portugal-gangers. Dan weet je waar je aan toe bent, zeker als het bij jou in de buurt brandt. Dit is vandaag:
Eén wat grotere brand in de buurt van Monte dos Medronhais, boven Faro, Albufeira en Portimão, gisteren rond het middaguur begonnen, vannacht onder controle, de rest van vandaag wordt er gesurveilleerd. Niets vergeleken met een jaar geleden. Het is misschien een beetje wensdenken, geen enkele garantie voor wat dan ook maar, ik weet het.
We zullen zien of Portugal dit keer een vrij rustige zomer tegemoet gaat. Maar dat ook daar de situatie weer heel snel kan omslaan, en veranderingen uiteindelijk onontkoombaar zijn, staat vast.

Reacties