het water komt

Ongeveer een jaar lang heeft het in Portugal niet of nauwelijks geregend. Iedereen had het over de extreme droogte, a seca. Oogsten mislukten, rivieren slonken tot onbeduidende stroompjes, dammen voor het opwekken van electriciteit lieten geen druppel meer door, 'verdronken' dorpen die normaal in de stuwmeren verborgen liggen kwamen plotseling weer boven water, bootjes lagen als naar adem happende vissen treurig op het droge. Meer daarover kun je lezen in mijn bijdrage kurkdroog het nieuwe normaal? van 9 maart j.l.
In september nog bezocht ik de grote dam bij Pedrogão Grande en Pedrogão Pequeno, de Barragem do Cabril. (hier lees je iets over z'n geschiedenis). Ik wilde een en ander met eigen ogen bekijken. Direkt vóór de dam is een oude weg uit het water opgedoken.
Barragem do Cabril, 7 september 2022
Eind die maand ging ik polshoogte nemen bij het gedeelte van de rivier de Zêzere waar ik altijd ga zwemmen. Twee keer dezelfde kant op gefotografeerd: augustus 2018 (aan de bomen zie je nog de nasleep van de grote bosbrand) en daaronder september 2022.
augustus 2018
september 2022
Als je alleen de onderste foto zou zien, met mooi groene oevers, zou je kunnen denken dat de situatie normaal is en zo hoort. Nee dus. Wat hierop niet zo goed is te zien, is dat naar het water toe de wal zo steil naar beneden loopt, dat pootje baden alleen is weggelegd voor de honden.
Nog twee foto's die goed te vergelijken zijn, genomen op dezelfde dagen als die eerdere twee.
augustus 2018
september 2022
Vlak bij mijn zwemwater ligt Foz de Alge. Dat hoort een watersportcentrum(pje) te zijn. Afgelopen jaar niets daarvan. Nog wat foto's. 






Op sommige plekken staken mensen met de auto de rivier over.
De afgelopen maanden kwam dan eindelijk de ommekeer: regen, veel regen, weken lang. Jammer voor de toeristen die ermee werden geconfronteerd. Maar het was zo hard nodig.  Achter de Barragem do Cabril staat het water weer zo goed als op normaal niveau. 

En gisteren stuurde mijn broer Paul me een filmpje waarop is te zien dat de dam weer is opengezet; goed voor de stroom, goed voor de waterstand erachter. Mijn zwemwater o.a.
Nagekomen bericht, tweede kerstdag 2022: Paul en Sean wandelen langs het stuwmeer en fotograferen hoe hoog (!) het water nu tegen de Barragem do Cabril aan staat. Ongelofelijk. 

Reacties