klein groot onderhoud


Vijftien jaar geleden bijna kocht ik mijn Portugese huis. .
Veertien jaar geleden werd het geschilderd.
Eerst was ik van plan dat zelf te doen, ik was al begonnen, met ingeschakelde hulptroepen.



Maar de Portugese zon brandt als een gek, tast van alles aan, meedogenloos, zeker in de zomer. Lekker natuurlijk, maar dan moet je wel verstand van zaken hebben om de buitenkant van je huis daar góed te schilderen. En dus huurde ik alsnog een schildersbedrijf in. Sommige delen gingen uiteindelijk eerst in de grondverf, andere niet. Waarom? Geen idee. Ik heb daarvan te weinig verstand, het blijft een apart vak, een ambacht waarvoor ik niet heb doorgeleerd.


Binnen schilderen, de muren, allemaal gewoon wit, deed ik wel, probleemloos. Hier in de verder nog lege huiskamer waar net de tegelvloer was gelegd.
Op de binnenkant heeft het weer immers vrijwel geen invloed. Ja vochtigheid in de winter wel eens. Sommige stukken huiskamermuur ga ik komende maanden dan ook opnieuw aanpakken, zelf.
Nu is het ook weer de hoogste tijd voor een schilderbeurt buiten. Broer en zwager Paul en Sean waren vanmiddag met de schilder bij mijn huis voor de laatste aanwijzingen. Dat bedrijf verricht nog wat andere onderhoudsklusjes: een lekkage in de keuken, de dakpannen controleren, en nieuwe ramen en deuren in een van de schuren. De afmetingen worden door de baas zelf, Nuno, nog eens nauwkeurig gecontroleerd.
Binnenkort worden stellingen rondom het huis geplaatst en over een week of twee hopen ze te kunnen beginnen. Als het niet regent zoals op dit moment. 

Druilerig weer. Goed voor de grond, de stand van het water in de rivieren, dat wel, want het is lange tijd erg droog geweest in Portugal. Lees hier over hoe Portugal zucht onder het gebrek aan regen.
Mijn huis is wit met als steunkleur geel: de randen en rondom de ramen en deuren. Traditioneel Portugees. Wit is wit, dat is duidelijk. Voor het geel liet de schilder me destijds kiezen door wat mogelijkheden op een deurpost te kwasten.
Vandaag werd nog even de dit keer gekozen kleur geel, meer okerachtig, op een randje muur gedemonstreerd.
Het is de eerste keer sinds ik dat huis in 2007 kocht dat er onderhoud wordt gepleegd. Voor het eerst in 15 jaar. Dus dat valt reuze mee. Als ik hierna weer 15 jaar verder kan...
We gaan het zien, hopelijk meemaken.

Reacties