naar de bank zonder de Heilige Geest

Vanmorgen ga ik eindelijk mijn financiële zaken regelen bij Novo Banco, in de dorpsstraat van Figueiró dos Vinhos.

Novo Banco is de opvolger van de Banco Espirito Sancto, waar ik in 2007 ooit klant werd. Ik ben er zelfs al een paar keer thuis in Nederland over opgebeld: dat het belangrijk is langs te komen. Die Heilige Geest Bank van toen leed trouwens zware verliezen, werd op het nippertje o.a. door Europa gered, too big to fall, en ging onder de nieuwe naam verder. Hier kun je nog eens lezen wat er destijds aan de hand was.
Ik kwam bij die bank terecht door de dochter van m'n overburen Costa, Fatima heet ze. Is het de Moorse invloed dat je die naam bij autochtone Portugese meisjes en vrouwen geregeld tegenkomt? Hoe dan ook, inderdaad ontmoet ik haar daar vanmorgen ook weer, ze werkt er dus nog steeds. Geholpen word ik door een van haar collega’s.

Allereerst moet de segurança addicional worden geregeld: online handelingen kun je pas uitvoeren nadat je via sms een code hebt ontvangen. Mij lukt dat, na wat ingrepen van de mevrouw die mij te woord staat, nu ook. Verder is mijn ID-kaart inmiddels vervangen door een nieuwe, geldig tot november 2028. Die nieuw gegevens moeten in het systeem van de bank worden ingevoerd. Tenslotte is mijn spaarregeling aan z’n eind gekomen toen ik 65 werd, alweer even geleden, en dat bedrag moet nu ergens heen. Dat wordt besloten en vastgelegd. Opgelucht en blij met de vriendelijke behandeling verlaat ik 50 minuten later de bank weer. Het zijn wel zaken die je in ons eigen land gemakkelijk online kunt afdoen. Wat een inefficiëntie is dit eigenlijk, en wat kost het niet een medewerkster bijna een uur gezellig met mij aan een bureau te laten zitten kletsen? Nog even naar binnen bij de Chinees aan de overkant, voor wat pennen, viltstiften, tie wraps, en een beter fietsslot voor die leenfiets van Sean. Dan weer wandelend naar huis. Het is onbewolkt en warm, zoals ik Portugal ooit voor het eerst leerde kennen, echt Zuid Europees. Thuis meteen weer vakantiekleding aan, naar de banco droeg ik een lange broek, en dan buiten lunchen, de was doen, en lekker in de schaduw lezen. Ik besluit er verder een rustige dag van de maken. Met 's avonds in de huiskamer beneden een dvd kijken. Ontspannend, echt vakantie.

Reacties