opkomst en ondergang van BES

Voor mensen die ermee onbekend zijn wellicht een wat cryptische afkorting, BES. Hij staat voor Banco Espírito Santo.  
Het is, of was, een Portugese bank die in 1869 werd opgericht. Met filialen op ontelbaar veel locaties,

niet alleen in Portugal, ook daarbuiten.
De bank kwam voort uit het handelshuis dat in Lissabon was opgericht door José Maria do Espírito Santo Silva. Vandaar de naam van de bank. Die vond ik in het begin ook al zo vreemd, wel geruststellend, min of meer.
In de periode dat ik in Figueiró dos Vinhos mijn huis kocht, zomer 2007, volgend jaar alweer 10 jaar geleden, ben ik er klant geworden. Wel zo makkelijk, of beter gezegd onmisbaar. De rekeningen voor water en elektra kunnen zo automatisch van mijn saldo worden afgeschreven en betaald. Ik heb er in de loop der tijd nog een spaarproduct gekocht ook. Wie weet levert dat op het moment dat ik daarvan gebruik wil maken iets op. Dit alles is trouwens van begin af aan volledig bekend bij de Nederlandse én Portugese fiscus. Voor een paar tientjes wil ik geen gedonder hebben. Maar dat is uiteraard een ieders eigen keuze en verantwoordelijkheid in zo'n situatie. 
Ik kocht mijn huis destijds van mijn huidige overburen daar in Figueiró. Een van hun dochters werkt bij die bank. Via haar kon ik e.e.a. makkelijk, want in het Engels, regelen. En zo is het gekomen. Tot volle tevredenheid mijnerzijds
Ik heb wel begrepen dat iedere accountmanager om de zoveel tijd, liefst mondeling, contact moet hebben met elk van zijn of haar cliënten. "Is meneer nog tevreden? Heeft mevrouw behoefte aan nieuwe of andere bankproducten?" Dus ook ik word door dochterlief af en toe benaderd. Ach, misschien helemaal niet zo'n gek idee: persoonlijk voeling houden met wat er onder je klanten leeft. En van onze kant af gezien: gehoord worden.

En toen ging het mis, in de zomer van 2014: miljardenverliezen o.a. om zo de problemen bij moederbedrijf Espírito Santo International te kunnen opvangen.
"Die problemen zijn enerzijds ontstaan door de kredietcrisis die vooral de Zuid-Europese landen heeft getroffen, anderzijds komt het door wanbeleid van de directie die voor een belangrijk deel wordt gevormd door de invloedrijke Portugese familie Espirito Santo."
Dat zei destijds Jaap Koelewijn, hoogleraar Finance aan de universiteit van Neyenrode. "De bank is te hard gegroeid en ze hebben teveel complexe en slechte leningen uitgegeven. De directie moet zo snel mogelijk worden vervangen."
De problemen waren voor een groot deel te herleiden naar de schulden die Banco Espirito Santo moest opvangen voor het moederbedrijf Espirito Santo International. Het was onzeker of die kredieten ooit nog zouden worden afgelost. BES moest in het eerste kwartaal van 2014 hiervoor 4,3 miljard euro opzij zetten.

BES was een bank too big to fall, zoals dat is gaan heten. En dus moest de Portugese overheid bijspringen. Met 4,9 miljard euro om precies te zijn, geld afkomstig uit een Europees fonds om banken in Portugal te ondersteunen. 

Zo ontstond voor klanten zoals ik de Novo Banco en keerde de rust na een tijdje weer. 
Rekeningnummers zijn onveranderd, de website waarop je jouw bankzaken doet, werkt en oogt net als toen. Tot zover dus niets aan de hand.
Maar mijn overbuurmeisje moet voor hetzelfde salaris nu wel harder werken en ook langere dagen maken, zo vertelde ze me. En voormalig topman Ricardo Salgado 
werd de laan uitgestuurd, vastgenomen, talloze malen strafrechtelijk ondervraagd, en later op borgtocht (€3 miljoen) weer vrijgelaten. Binnen het management werden alle banden met de dynastie Espírito Santo voor altijd verbroken. Alles heeft een prijs.

Reacties