veel regen hoog water

Vandaag is het warm, ver in de 20 graden. Maar het directe zonlicht wordt tegengehouden door Saharazand in de hogere luchtlagen. Vanmiddag heb ik met Jolein en Liedewij van camping Quinta da Fonte afgesproken bij de plek waar we altijd gaan zwemmen in de Zêzere. Heen ga ik lopen, terug zal ik met de auto worden gebracht. Een prachtige wandeling, ook weer in die doodse maar zo aangename stilte. In de zo'n beetje drie kwartier op de geasfalteerde weg, de 'provinciale weg' zeg ik altijd, zijn mij welgeteld twee auto's gepasseerd. Over stilte gesproken. Ik heb weer eens het gevoel dat de hele natuur hier voor mij alleen is. Dan nog naar links over een stenen pad naar beneden. De auto met de dames en hun vier honden rijdt mij achterop. Liedewij stapt uit met Gijs, Kees, Buddy en Pukkie om het laatste kwartier met mij verder af te dalen richting Zêzere.

En dan zie ik de rivier, zij spreken de laatste tijd vaak over het 'meer', en niet ten onrechte: het water staat hoger dan ooit, ligt er zo glad als een spiegel bij, en strekt zich ver over de vorig jaar nog droogstaande oevers uit. Twee jaar geleden was hier nauwelijks een stroompje te bekennen en kon je op sommige plekken zelfs met de auto naar de overkant rijden. Ter illustratie: de volgende foto maakte ik 25 september 2022, die daaronder vanmiddag. Let voor de oriëntatie op het houten bord met toeristische informatie aan de rechterkant. En kijk ook naar de oever aan de overkant.

25 september 2022
zelfde plek 22 maart 2024
Ook op de volgende twee foto's zie je hetzelfde deel van de Zêzere: die grote groene heuvel aan de overkant van het water. 
25 september 2022
En dan nu diezelfde heuvel, gefotografeerd van een stuk verderop langs de oever waardoor hij links in beeld verschijnt.
22 maart 2024
Ik begrijp waarom Jolein en Liedewij zeggen "naar het meer" te gaan. 
Waar ik afgelopen augustus samen met mijn logé Xander op een handdoek lag te drogen na een zwempartij, is nu niet meer te komen; totaal ondergelopen. Goed voor de grond en het land dat naar vocht snakte, dat wel. Lees mijn verhalen daarover, bijvoorbeeld van 22 december 2022.
Jolijn en Liedewij nemen me mee naar een picknickplaats die ik niet kende, nog ongeveer 20 minuten lopen verder. Een officieel geregistreerde wandeling langs de Zêzere, met onderweg van die op stenen geschilderde rood-witte vlaggetjes om de richting aan te geven.

De rivier, het 'meer', ligt er prachtig bij. Na een zijstroompje via een enorm steile boogbrug te hebben overgestoken,
komen we bij die picknickplaats. Veel ruimte om te zitten en te liggen, veel meer dan op mijn oude plek waar we nu vandaan komen en die er niet meer is, dus heel geschikt om ook komende zomer op te zoeken.
Je kunt daar ook makkelijker het water in dan op mijn oorspronkelijke ligplaats bij dat houten informatiebord.
Onderweg vinden we nogal wat vossenkeutels. Mijn medewandelaarsters herkennen de drolletjes tenminste als zodanig. 

Net zoals het twee jaar geleden lange tijd extreem droog was, is het de afgelopen maanden extreem nat geweest. Dit kan te maken hebben met de klimaatverandering; let op, ik zeg "kan". Ik heb altijd begrepen dat een gevolg van die verandering is, dat de luchtstromingen op het noordelijk halfrond zich anders gedragen, zich bijvoorbeeld langzamer verplaatsen. Dit kan tot gevolg hebben dat slecht weer en regen lang boven een gebied blijft hangen. Denk aan de overstromingen in Limburg, België en Duitsland in juli 2021 toen het dagenlang stortregende. Ook mooi weer - we hebben het in Nederland een paar keer bij de hand gehad - kan met die verklaring weken aanhouden. Nogmaals: kan.
Gelukkig is de hond die daarmee niets te schaften heeft en alleen maar hoeft te spelen in het frisse nat.

Pukkie
Gijs
Buddy
Kees bij mij op schoot op de terugweg

Reacties