méér regen

Quinta da Fonte
Na een heel zonnige en warme eerste week hier in Portugal, heb ik het de afgelopen dagen niet getroffen: regen, meer regen, vrijwel niets dan regen.
Maandag begint nog mooi en hoopvol. Zon, op de fiets stappen, boodschaplen doen. s' Avonds was ik uitgenodigd te komen eten bij Jolein en Liedewij op camping Quinta da Fonte. Dat is voor mij een klein uurtje wandelen, onder normale omstandigheden een prachtige route dwars door het bos. Jolein was daar kort geleden nog op een familie wilde zwijnen gestuit. Niks bijzonders doen, niet opjagen, zeker niet hun jongen bedreigen, dan laten ze jou ook met rust. Jammer genoeg is in de loop van de middag de regen begonnen. Gelukkig wordt het rond vijf uur, mijn vertrektijd van huis, droog, en probleemloos bereik ik de camping. Het diner is als altijd heerlijk en, zoals pas na afloop wordt bekendgemaakt, compleet veganistisch, dus zonder enige dierlijke pruducten. Ik zou het niet geweten hebben, zelfs de blokjes varkensvlees waren niet van echt te onderscheiden. We eten met ons tienen binnen in de bar waar het lekker warm is.
hier gedekt voor een kleiner gezelschap
Er zijn een jong Portugees stel in het tiny house, een Zweedse die ik eerder heb ontmoet en met haar man in Carapinhal woont, een Duits echtpaar dat van 40 km verderop is komen wandelen, een Nederlands echtpaar op vakantie, en Aad en Liesbeth, Nederlanders die ook een huis in de buurt hebben net als ik. Met hen kan ik na afloop meerijden met de auto, want de regen heeft weer ingezet.
Dat was maandag. Dinsdag de hele dag buien, in de ochtend is er even een moment van zon waarop ik nog buiten kan zitten. Het is dan ook snel warm, de zon staat immers al op de stand 'voorjaar'. 
Woensdag: regen de hele dag. Geen stortbuien, maar droog wordt het niet. Jolein en Liedewij vragen of ik bij hun wil lunchen, gewoon privé. Ze gaan zelf pizza's maken en willen me met de auto halen en weer thuis brengen. Bovendien bieden ze aan met me langs de supermarkt te rijden voor twee flessen propaangas die ik gebruik voor warm water en eten koken. Natuurlijk zeg ik geen nee. Onderweg met de auto laat Liedewij nog een onbekende oude Portugees instappen die staat te schuilen maar ook boodschappen gaat doen. Dat gebeurt hier vaak en is heel sociaal. Ik heb dat ook geregeld aangeboden gekregen. Omdat ik eigenlijk alleen met goed weer wandel, ook voor m'n gezondheid, heb ik het aanbod dikwijls afgewezen. Hoe dan ook, nu heb ik weer twee nieuwe flessen gas in voorraad. En die pizza's zijn werkelijk heerlijk. Weer veganistisch, op eentje met blauwe kaas na.
Vandaag donderdag opnieuw rustig neerdalende regen, zonder ophouden. Ik kan vrijwel niet buiten zijn.
Komende weekend is het Pasen, hier maar één dag, dus maandag is alles alweer voorbij. Zondag een paaslunch op de camping van Jolein en Liedewij. Ik hoop erheen te kunnen lopen, goed voor m'n gezondheid en een prachtige wandeling. Als het regent kan ik meerijden met Aad en Liesbeth en zo toch droog over komen. Met natte kleren aan m'n lijf, is het niet lekker zitten en eten. We zullen zien.

Reacties