The very best time of year

Ik zal eens een betere internetverbinding moeten regelen tijdens de weken dat ik in m’n huis in Portugal ben. Nu loopt alles via m’n smartphone en de optie mobiele hotspot. Ik geloof dat er, ook zonder een vast abonnement want daaraan heb ik die andere ruwweg 10 maanden van het jaar niets, best wat te krijgen is; niet te duur en met een behoorlijke snelheid. Zodat ik daar ook eens, wat ik thuis in Rotterdam geregeld doe, min of meer onbeperkt naar gestreamde muziek kan luisteren. In deze tijd van het jaar is dat vaak muziek die iets met kerstmis te maken heeft. En dan bedoel ik helemaal niet alleen de aloude traditionele kerstliederen die we op school leerden en uit volle borst zongen. Er is ook hedendaagse kerstmuziek, niet alleen pop maar ook klassiek.
Alweer zeker 10 jaar geleden stuitte ik op de in 1945 in Londen geboren Britse componist John Rutter. Dit is hem.

Hij heeft veel kerst(koor)muziek opnieuw gearrangeerd, maar ook eigen stukken geschreven, vaak heel ritmisch, bijna swingend en jazzy, zelfs als ze worden uitgevoerd op een kerkorgel. Op 18-jarige leeftijd - hij was na de middelbare school net toegelaten tot Clare College in Cambridge - componeerde hij Shepherd’s Pipe Carol.
David Willcocks, geen onbekende in de wereld van de klassieke muziek en destijds hoofd van het Music Department van King's College, zorgde ervoor dat het manuscript werd gepubliceerd. Hier zitten ze beiden op de foto. 
Zo'n shepherd's pipe, een fluit die herders dikwijls gebruikten, was van hout en leek vaak op een kleine doedelzak. Dit is Rutters tekst van die aan dat instrument gewijde carol.
Door hieronder te klikken, volgt een uitvoering van Shepherd’s Pipe Carol door The Cambridge Singers en The City of London Sinfonia.  

John Rutter maakt heel toegankelijk werk, prettige muziek om naar te luisteren, melodieus en in mooie en warme klankkleuren getoonzet. Ondanks z’n hoge leeftijd is hij nog altijd behoorlijk actief en productief. De laatste jaren wordt hem regelmatig gevraagd muziek te schrijven voor bijzondere gelegenheden.

Dat deed hij bijvoorbeeld in april 2011 voor het huwelijk van Prince William en Kate Middleton. En recenter, maart 2022, maar nu op eigen initiatief, een koorwerk waarmee hij reflecteerde op de Russische inval in Ukraine. 
Ik laat nog een kerstcompositie van hem horen, als je een beetje zoekt op internet in ‘tig’ uitvoeringen te vinden: The very best time of year

Hier een van die andere 'tig - 1' opnamen ervan, nu alleen instrumentaal.


Tot besluit Star Carol, ook een kerstlied van zijn hand. 
Heel mooie kerstdagen gewenst.
En het ga u allen, lezers van dit blog, goed in het nieuwe jaar. Op dus naar 2024.

Reacties