wordt het Avintes?

Eind van de middag ben ik teruggekeerd uit Porto. Ik was daar afgelopen zaterdag samen met Paul en Sean in de auto naartoe gereden, hun bestelbus, want ze hadden het een en ander mee te nemen. Voorin is plaats voor drie, dus dat past net. Zes dagen en nachten in de tweede stad van Portugal. Mijn broer en zwager hebben daar nog een appartement, vlak bij station Porto Campanhã, ooit gekocht, opgeknapt / laten opknappen en nu bedoeld voor de verkoop. Zo lang dat nog niet is gebeurd, gebruiken ze het zelf als ze in Porto zijn. Mooi appartement:  huiskamer, eetkamer, keuken met terras, twee slaapkamers met badkamers, en zoals gezegd gunstig gelegen.
Paul en Sean hebben een hekel aan de snelweg naar het noorden, bovendien tolweg. Dus namen we de oude route, via de IC3 en de IC2, dwars door dorpen en steden. Het is ook leuk rijden, je ziet nog eens wat onderweg. 
Zo komen we bijvoorbeeld door Mealhada, een plaats die volledig wordt gedomineerd door... het speenvarken, leitão in het Portugees, meervoud leitões.
je buikje rond gegeten, dan kun je hier vanaf €15 ook blijven slapen
Leitão assado is speenvarken aan het spit geroosterd, mals, sappig, en met een licht scherpe bijsmaak van azijn en peper. 
Werkelijk tientallen restaurants, eethuizen, stalletjes, bieden deze plaatselijke en blijkbaar zeer geliefde lekkernij aan,

in allerlei vormen, van belegde broodjes tot een heel exemplaar aan toe, dat laatste voor de prijs van €98. Maar dan heb je ook wat, en meteen voor de hele familie. 
"Zo dadelijk rijden we langs een restaurant waar altijd een enorme rij staat", kondigt mijn chaufferende broer aan.
En ja hoor, zeker dertig mensen hebben zich opgesteld bij de deur en wachten rustig hun beurt af. Ongelofelijk, daar moet het wel heel lekker zijn.
Er zijn trouwens langs dat stuk van de route ook nogal wat autobedrijven, een fabriek voor fietsen, landbouwvoertuigen in de aanbieding, graafmachines.
"Dat zou een mooie reclamestunt zijn", zeggen we lachend tegen elkaar:  koop hier uw dragline en krijg er gratis een speenvarkentje bij. Zouden de klanten daarvoor dan ook met hun dertigen in de rij staan?
Iets meer noordelijk ligt Curia, waar we stoppen om onze ingekochte lunch te verorberen. Een lange laan met bomen
waarvan de toppen een dak vormen, loopt van het stationnetje naar het kuuroord dat het van oudsher is geweest. Het 19de eeuws aandoend hotel getuigt ervan. 

Verder rijden we, tot in Avintes, een plaats langs de rivier de Douro, 5 km ten zuidoosten van Porto en deel van Vila Nova de Gaia waar het tegenaan ligt. Paul en Sean hebben daar een huis gekocht om permanent te gaan wonen. Pedrogão Pequeno vinden ze te stil en te ver weg van alles. Omdat zij uit mijn buurt weggaan, en Jolein en Liedewij van camping Quinta da Fonte t.z.t. ook - zij starten een bedrijf in Lousã - denk ik erover eveneens in Avintes een plek te zoeken. Paul en Sean hebben er inmiddels een tweede huis gekocht en dat zou iets voor mij kunnen zijn. We gaan dat allemaal bekijken. 
Avintes is een stadje met zo'n 11000 inwoners. Er zijn een Parque Biológico in de buurt en een dierentuin, en langs een klein beekje door het bos is een trail voor wandelaars uitgezet. Het centrum is behoorlijk druk, met veel winkels, restaurants, supermarkten. Er hangt een vriendelijke en prettige sfeer, heel mediterraan, soms net Zuid Frankrijk.
Aan de noordkant, langs de rivier, is het een heel klein, stil en ouderwets Portugees dorpje, met heel smalle straatjes waar nauwelijks of geen auto doorheen kan,
en een prachtig uitzicht op de Douro. In dat gebied liggen die twee huizen.
Hier en daar zijn er wat rivierstrandjes, met een klein barretje, toiletten, soms een plek om te barbequen, waar mensen zonnen, zwemmen, met een bootje varen.
Ik zou me er zeker thuis voelen, al heb ik wel wat bedenkingen bij het voor mij bedoelde huis. Daarover moet ik nog eens uitgebreid m'n gedachten laten gaan.
Langs de Douro is een pad aangelegd voor wandelaars en fietsers, prachtig zo vlak langs het water. Een van de dagen loop ik op die manier van Avintes naar Porto,
met nog heel lang een mooi zicht op - wie weet - mijn  toekomstige Portugese verblijfplaats.
Langzaam maar zeker loop ik daarna de stad Porto binnen, met de bekende bruggen.

Een van de andere dagen maak ik de wandeling die ik al vaker heb gelopen: van het centrum van Porto naar het westen en zo langs de rivier naar de kust, de zee,
daarna via strand en boulevard noordwaarts tot in Matosinhos. Daar vandaan neem ik de metro terug naar de stad en station Campanhã, onze thuisbasis deze dagen.
Nu ben ik dan weer terug in Figueiró, na afgelopen week veel indrukken te hebben opgedaan. Wordt het, behalve voor Paul en Sean, ook voor mij Avintes?

Reacties