via Spanje naar Portugal

Net als een jaar geleden ben ik deze zomer, samen met Xander, een week door Spanje gereisd op weg naar Figueiró dos Vinhos in Portugal. Moesten we in 2022 nog wel eens traject per bus afleggen, nou ja een luxe touringcar met gereserveerde stoelen, dit jaar kan alles per trein. In totaal zo'n 2680 km over het spoor. Zo verliep de afgelopen week.
De aftrap: woensdag 2 augustus 8:57 uur vanaf station Rotterdam Centraal per Thalys naar Parijs, aankomst 11:35. Met de metro reizen we naar station Austerlitz waar vandaan we 's avonds verder gaan naar Perpignan. De middag gebruiken we voor een wandeling langs de Seine naar museum Gare d' Orsay, ooit een station.
Kaarten hebben we al online gekocht en dat betekent dat we snel door de beveiliging en binnen zijn. Zeer de moeite waard.
Eind van de middag lopen we terug, met onderweg een glaasje bier op een terras, en tegenover het station een pizza met witte wijn. Precies op tijd, om 20:41 uur, vertrekt onze nachttrein,
bestemming Cerbère, aan de Frans Spaanse grens.
Donderdag 3 augustus. Rond 9:30 bereikt de trein Perpignan en stappen we uit. We hebben boven verwachting goed geslapen op onze britsen in de coupé, die wij trouwens niet met vier maar slechts met één ander persoon delen, dus dat valt ook mee.
We geven onze bagage af bij ons hotel en hebben de hele dag om de stad te bekijken. Daarna wacht een gewoon bed in plaats van een treinbank.
Vrijdag 4 augustus. Met lokale treinen verlaten we Perpignan richting Barcelona en dan nog verder langs de Spaanse oostkust tot in Tarragona. Vlak bij het station beschikken we weer over een hotel.
Tarragone is een mooie stad, direkt aan de Middellandse zee, met een schitterend historisch centrum dat we uitgebreid kunnen bekijken.
Het is vakantietijd, maar niet bijzonder druk. Veel toeristen trekken naar Madrid en Barcelona.
Wij lopen over de Rambla van Tarragona. Die is nog echt Spaans en niet zo'n kermis als in Barcelona.
Zaterdag 5 augustus rijden we met de trein een klein stukje terug naar het noorden en bezoeken Ineke, een tante van Xander. Ik ben er eerder geweest en de ontvangst is als altijd heel hartelijk.
Op zondag 6 augustus verlaten we Tarragona via een mooie enkelspoorroute dwars door bergen en dalen en bezoeken het spoorwegmuseum in Móra la Nova.
Na afloop genieten we in het stadje een warme maaltijd en reizen begin van de avond door naar onze volgende pleisterplaats: Zaragoza.
Maandag 7. 's Ochtends een bezoek aan het centrum van Zaragoza, de smalle straatjes, de kathedraal langs de Ebro,
het immense plein ervóór, volgens sommigen het grootste van Europa.
's Middags een flink stuk Spanje door, zo'n 700 km, van Zaragoza helemaal naar Badajoz in het zuidwesten, met een overstap in Madrid.
Dinsdag de 8ste augustus. een rustdag in Badajoz.

Na Tarragona en Zaragoze de derde Spaanse stad die we bezoeken. Ook weer veel te zien, ook weer weinig toeristen, dus ook weer velen die niet weten wat ze missen.

Het is warm en in de middag zitten we bij het zwembad van ons hotel, af en toe een verfrissende duik, een luxe.
Ons laatste stuk leggen we af woensdag 9 augustus: van Badajoz ben je zo de Portugese grens over,
en met een overstap in Entroncamento
rijden we naar Pombal. Broer Paul wacht ons daar op met de auto. Als altijd gaat het via de supermarkt voor de eerste levensbehoeften naar mijn huis in Figueiró dos Vinhos. Vanavond sluiten we een prachtige en beetje avontuurlijke week af.