met eigen ogen zien

Ik ga het onderhoud aan mijn Portugese huis zelf van nabij bekijken, dakdekken, reparaties uitvoeren, en waar het allemaal om begon het schilderen. En dus reis ik vandaag van Amsterdam naar Lissabon. Weer eens met TAP, vlucht TP673.
Van tevoren had ik ontdekt dat de keuze van de maatschappij geen heel grote invloed heeft op de prijs. Ik lette meer op de aankomst- en vertrektijd. Ik vloog begin van de middag en landde tweede helft van de middag, 15:30. Prima. Ik had alle benodigde corona-bewijsstukken bij me, maar werd nergens naar gevraagd: geen QRcode, geen formulier met mijn verbljjfplaats in Portugal.
Op Schiphol was het rustig. Ik had thuis al ingecheckt dus liep meteen door naar de veiligheidscontrole (gemoderniseerd) waar ik direkt aan de beurt was. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Meestal schuif je als een slang in een lange rij met bochten stapje voor stapje op. Op deze route vloog TAP met een Embraer 190 of 195: 2 stoelen, middenpad, 2 stoelen. 
Ik had zelf een zitplaats kunnen kiezen, bij een van de nooddeuren dus met veel beenruimte. Het toestel was behoorlijk gevuld, maar zeker niet vol. Allemaal de luxe van op reis gaan buiten vakantieperioden om, wat mij als gepensioneerde nu al bijna twee jaar gegeven is.
Na aankomst wandel ik in ruim een half uur naar mijn hotel Olissippo, gezond, een beetje bewegen. Ik ben hier nu voor de 3de keer, in een kamer aan de zijkant op de 6de etage.
Op de kamer wacht wat lekkers en een espresso-apparaat.
Begin van de avond loop ik nog ruim een uur langs de Taag, mooi om te zien. Ook hier is het stil. Zwaar bewolkt maar geen regen van betekenis.

Voor het eerst valt me op de buitenmuur van een soort science centrum het periodiek systeem op. Het wijzende jongetje is ook een geschilderd exemplaar.
Morgen nog een treinrit van ruim vijf kwartier naar Pombal. En vanaf dan heb ik persoonlijk zicht op de vorderingen bij mijn huis.
Intussen stuurt een aantal vrienden en vriendinnen me aardige berichtjes. Allen wensen mij een prettige vakantie toe. Zo is het, en waarvoor dank.

Reacties