het verven begint

De afgelopen twee weken, dus toen ik nog in Nederland was, werden er al voorbereidingen voor het uiteindelijke schilderwerk getroffen. De muren werden met een hogedrukspuit onderhanden genomen en schoongemaakt. Beschadigd pleisterwerk werd daarna hersteld. Er kwam in de schuur achter het huis een echte deur. De oude houten zat er nog,

maar die kon amper open of dicht en ook niet meer worden afgesloten. Al doende bleek het verstandig ook een aantal dakbalken van die schuur te vernieuwen en daarop nieuwe pannen te leggen, dezelfde als op het grote dak van het huis. Dat dak werd helemaal schoongemaakt, zodat die 15 jaar oude pannen er net zo rood en nieuw uitzien als de echte nieuwe ernaast. Dat oogt nu heel mooi. Wat foto's van al het gebeuren.










Gisteren was er nog een laatste dag van voorbereidingen, en vandaag is het schilderwerk echt begonnen. Nuno, de baas van het bedrijf dat het werk uitvoert en met wie ik gisteren kennismaakte, voorspelde een paar droge dagen. Zelf hield hij zich toen bezig met het plaatsen van de nieuw deur en ramen in de schuur achter het huis. Ziet er prima uit, een enorme verbetering.
Ter voorbereiding werden gisteren de muren waar nodig met wat cement nog gerepareerd, ramen en deuren werden met plastic afgeplakt, en het hele huis werd in een soort grijze grondlaag gezet. In kleur verschilde het niet veel van de situatie waarin ik het 15 jaar geleden kocht.




Het zag er niet uit. Maar als een paal boven water stond: nu kan het alleen nog maar mooier worden. Geregeld kwamen Paul en Sean polshoogte nemen.
Nu wordt er geschilderd, met grote rollers, dus het vordert snel. Het zullen minstens twee lagen verf worden voor een goed dekkend resultaat. Omdat alle ramen en deuren ingepakt zijn, ga ik naar binnen en naar buiten via de deur in de huiskamer. Je loopt dan via een klein gangetje onder de keuken zo de voortuin in. De schilders hebben dan het minste last van mij. Op verzoek heb ik de brievenbus van de muur geschroefd. In de schuur worden in de twee open gaten nu voor het eerst ook echte ramen geplaatst.
En de al eerder genoemde deur zit erin.

Ook op het dak wordt nog steeds gewerkt. Door een paar pannen weg te nemen, stap je zo naar binnen.

De goten liggen tijdelijk in het gras. Die zullen als laatste weer worden aangebracht.





Ook morgen, zaterdag, wordt er goed schilderweer verwacht, dus komen de mannen weer.
Aan veel dingen merk je hier de grote invloed van de enorme hitte van de zon. Die brandt, als je niet oppast, letterlijk alles kapot. Kunststof verpulvert in je handen. Een bij mijn laatste bezoek in oktober op de brievenbus onder plakplastic vastgezet briefje met zoiets als svp geen reclamedrukwerk hangt er nu halfverrot bij. Plastic tuinstoelen denatureren min of meer, gaan scheuren vertonen, verliezen hun sterkte, zakken in elkaar. In de vensterbank van de badkamer staan flacons met was- en spoelmiddel voor de wasmachine. Een paar staan in de middagzon. Ik wilde een zo'n flacon oppakken, greep hem bij de dop, maar die verkruimelde letterlijk in m'n hand. Dat alles heeft me er weer eens van overtuigd dat je echt van wanten moet weten wil je zo'n buitenschilderklus in dit klimaat zelf ter hand nemen. Met een paar mede-enthousiastelingen maar net als ik ondeskundigen gezellig een paar weekenden aan de slag gaan, zal alleen maar ellende opleveren. Ik ben overtuigd.

Reacties