Twee jaar later...

De plannen voor de vakantie zijn klaar, tickets gekocht, hotels bijna geboekt. Na twee jaar afwezigheid (vorig jaar heeft Portugal letterlijk in brand gestaan) reis ik dit jaar weer naar mijn huis.
Xander, die mij destijds gezelschap hield, gaat dit keer ook weer mee. En we besloten Portugal te combineren met het deel van Spanje dat daar net ten noorden van ligt: Galicia. Hij, een geduchte Spanje-reiziger, Spaans-spreker ook, is in dat gedeelte van het land nog nooit geweest. Ik evenmin.
Op ons programma staan in elk geval de steden Vigo, Santiago de Compostela en A Coruña.
Vanaf Amsterdam vliegen we met de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP. Die bood een mooie prijs, goede verbindingen op christelijke tijden, en geen extra kosten voor ruimbagage. Met een overstap in Lissabon reizen we naar Vigo.
De stad is de moeite waard, en in de omgeving is ook nog wel het een en ander te zien.
Onze volgende pleisterplaats: Santiago de Compostela. Ik denk zelf dat dit een van de hoogtepunten  van ons verblijf in Galicia wordt.
Maar misschien ook wel niet. In Portugal heb je het bedevaartsoord Fatima. Bijzonder om een keer te zien, zeker, maar vooral heel toeristisch, met 1001 souvenirwinkels die ook nog allemaal dezelfde devotionalia verkopen.
Hoe dan ook, ik wil er wel een keer geweest zijn en rondgelopen en -gekeken hebben.
Tenslotte staat op ons programma A Coruña,
helemaal in de uiterste noord-westhoek van het Iberisch Schiereiland.
Water, kust, havens, oude binnenstad, een groene omgeving. Hier houden wij het best een paar dagen uit.
In de buurt, goed bereikbaar per bus, is ook wel wat te beleven: vooral veel natuurschoon, de kustlijn.
En als we uitgekeken zijn, nemen we de trein terug
naar Porto en verder Portugal in, richting Figueiró dos Vinhos
en mijn huis. Wellicht bivakkeren we  nog een paar laatste dagen in Porto zelf.
Al met al een mooie combinatie en mix van drukte en stilte. Nog een paar nachtjes slapen, en dan...

Reacties