2018 en een nieuw seizoen voor Quinta da Fonte

De zomer van 2017 was slecht voor het toerisme in Midden-Portugal. Na de bosbrand van juni was veel weg, beschadigd, zwartgeblakerd, verschroeid, op z'n minst stinkend naar vuur en rook. Ook ik ben afgelopen zomer niet in Portugal geweest, uitzonderlijk want dat was de laatste 10 jaar niet eerder voorgekomen. 
Zoals het er nu naar uit ziet, is er echter geen enkele reden om komende zomer opnieuw deze streek te mijden. Dat ga ik zelf dan ook zeker niet doen. U, lezer, misschien ook niet. Toch?
Een toeristische bedrijf dat mij na aan het hart ligt, in de heuvels net buiten mijn Portugese dorp Figueiró dos Vinhos, is de camping van twee landgenoten, Jolien en Liedewij: Quinta da Fonte. 
Het is een kleine boerencamping, waar rust en natuur worden gecombineerd met gezelligheid, lekker eten en gastvrijheid.
Ik ben er heel geregeld zelf geweest, voornamelijk om 's avonds mee te eten met de dames en met de aanwezige campinggasten natuurlijk. Heel leuk, heel smakelijk, met allerlei onverwachte gesprekken met mensen die daar, net als ik, komen om van de prettige en ongedwongen sfeer en van de schoonheid van het landschap te genieten. Ik heb er op dit blog al heel veel over geschreven.



Elke zomer worden er verschillende cursussen georganiseerd waaraan je kunt deelnemen. Ik heb een bezoek aan de wijngaard van een Nederlands echtpaar daar in de buurt meegemaakt, met rondleiding en proeverij. Jolein en Liedewij hebben een aantal wandelingen uitgezet zodat je de omgeving leert kennen. Er kan worden gezwommen in de rivier Zêzere die even verderop stroomt.
Eerlijk zeggen, is het hier druk of niet?
Er zijn verschillende leuke plaatsen in de buurt te bezoeken zoals Tomar, Coimbra, en bedevaartsoord Fatima. En met een uurtje rijden sta je aan de Portugese westkust, in relatief kleine badplaatsjes als Pedrogão, met leuke terrasjes, een mooi strand, en veel minder drukte dan aan de Algarve. Want daar gaat iedereen al naar toe.
In Pedrogão wordt nog op traditionele manier gevist. De vangst van de dag wordt op het strand verhandeld en ligt 's avonds in de restaurants.
Meer weten?
Kijk op de eigen website www.quintadafonte.nl
of
op airbnb https://www.airbnb.co.uk/rooms/1242147?s=51


Reacties