nagekomen bericht

Vanavond ontmoette ik, voor het eerst sinds ze terug zijn van hun vakantie in Frankrijk, Spanje en Portugal, Paul en Josephine, mijn kennissen en oud-collega's uit Utrecht, die op het moment van de grote bosbranden in mijn huis in Figueiró dos Vinhos verbleven. Dit weekend is dat alweer vier weken geleden. Elk jaar in juni trouwens maken ze die reis en zijn dan een dag of veertien in Figueiró.
Terwijl we vanavond gezamenlijk een vorkje weg prikten en een paar glazen Portugese Dourowijn dronken, deden zij weer eens hun verhaal. Ze gaven me wat afgedrukte foto's mee, die ik vervolgens digitaal heb gemaakt. Hieronder zijn er een paar te zien.
De branden begonnen op zaterdagmiddag. Het vuur kwam steeds dichterbij.




De volgende twee foto's van mijn huis zijn overdag gemaakt. We kijken dus niet tegen een nachtelijke hemel aan, maar een lucht zwart van de rook.

Verder kreeg ik van hun twee kranten van die dagen om het allemaal nog weer eens te kunnen nalezen.




Ze benadrukten hoeveel steun en wijze raad ze 's nachts hebben kregen van de dochter van mijn overburen Costa. Die adviseerde hen ook muren en dak van het huis nat te houden. Dat lukte met de tuinslang. Ik ga wel een veel langere kopen. Dochter zei hun verder nog dat ze de brand konden overleven door gewoon in het huis te blijven. De echte vuurzee was immers in het bos, toch een behoorlijk eind daar vandaan.
Maar zonder garage en dus met een auto voor de deur met een benzinetank erin vonden Paul en Josephine dat toch niet verantwoord. Bovendien was er nogal wat rook en stank, en in de lucht een enorme vonkenregen. Daarom stapten ze toch maar in hun auto en reden weg. Het zal ergens rond 03:00 geweest zijn, een heel vroege zondagmorgen
Ze probeerden nog een van de uitvalswegen van Figueiró, richting de IC8. Het bos brandde aan weerskanten, en daar reden zij doorheen. Dat moet afschuwelijk zijn geweest. Na korte tijd besloten ze niet verder te gaan en terug te rijden naar het dorp, de juiste beslissing denk ik. Midden in Figueiró, tegenover de kerk en het busstation, hebben ze de rest van de nacht doorgebracht. En ze waren uiteraard niet de enige die nog in touw waren. Behoorlijk beangstigend allemaal.
Vroeg in de morgen keerden ze terug naar het huis. De ergste vlammen waren gedoofd, al laaide het vuur hier en daar soms weer even op. Het huis was onbeschadigd.
Paul en Josephine hebben 's middags nog wat geslapen en zijn maandag aan de terugreis begonnen. Dat zat toch al in de planning.

Reacties