gigantische bosbrand in Figueiró dos Vinhos

Vannacht werd ik rond 01:30 uit m'n bed gebeld vanwege een grote bosbrand, begonnen in Pedrogão Grande en overgeslagen naar mijn gemeente Figueiró dos Vinhos. Paul en Josephine aan de telefoon, die zoals elk jaar in juni in mijn huis zijn. Ze waren bezig, met de dochter van mijn overburen Costa, de muren en het dak nat te spuiten met de tuinslang. Toen de situatie te bedreigend en gevaarlijk werd, vluchtten ze met de auto.


Een beangstigend idee, want in de media ook hier in Nederland werd al snel duidelijk dat zo'n 20 mensen op de vlucht in hun auto door het vuur waren ingesloten en dat niet hadden overleefd. Dat speelde zich af op de weg tussen Figueiró dos Vinhos en Castanheira de Pera. De brand breidde zich verder uit, de noodtoestand werd uitgeroepen, premier Antonio Costa en president Marcelo Rebelo de Sousa bezochten het gebied.




Inmiddels hebben Paul en Josephine zich weer gemeld. Ze hebben, toen het echt niet meer mogelijk was bij m'n huis te blijven, het vuur weten te ontvluchten en de rest van de nacht min of meer in de auto doorgebracht. In de sporthal was opvang geregeld en daar hebben ze wat flesjes water gehaald.
Vanmorgen vroeg keerden ze terug, toen in mijn gebied de vlammen waren gedoofd. Mijn huis is gespaard, wellicht mede door die tuinslang. Maar de omgeving is compleet zwart, het stinkt, roetdeeltjes dwarrelen naar beneden, er hangen dikke slierten rook in de lucht. Vannacht viel de stroom uit, nu is er weer elektriciteit.





Leuk dat mijn huis er nog staat, maar dat is goed verzekerd. Belangrijker vond ik het leven van mijn twee bewoners.
Op het moment dat ik dit schrijf, staat het dodental inmiddels op 43.

Later toegevoegd: deze reportage gemaakt door The Guardian over die enorme bosbrand in Midden Portugal van 17 juni 2017.

Reacties