tien jaar Portugal

Het is dit voorjaar tien jaar geleden dat ik voor het eerst voet op Portugese bodem zette, op uitnodiging van mijn broer, die vrij kort daarvóór zelf op het Portugese platteland was terechtgekomen. Ik vloog erheen met TAP, logeerde in Dornes aan de rivier Zêzere, met dit uitzicht uit het raam van mijn kamer, sinaasappels, citroenen, en een zowat rimpelloze rivier:
Dit was mijn allereerste indruk van Portugal.
Ik liet me vervolgens dagenlang rondrijden door makelaars, op zoek naar een huis op een geschikte locatie.
Dit was het allereerste huis dat ik bezocht, in de buurt van Sertá, min of meer overwoekerd.
En er volgden er zoveel meer.


Natuurlijk was er ook tijd om een beetje tot rust te komen, te genieten van het heerlijke weer, de omgeving, de mensen.
En van het eten en drinken uiteraard, voor dikwijls totaal on-Nederlandse prijzen.
Tien jaar is een mooi ronde periode, een soort mijlpaal. Tijd dus om eens terug te blikken, te kijken wat er allemaal is gebeurd, en hoe ik daar zelf in sta. Want het bijzondere van een huis bezitten op zo'n 10 à 12 uur reizen vanaf mijn woonplaats, is natuurlijk veel normaler geworden. Ik hoef en ga er niet meer elk vrij moment heen zoals in het begin, heb weer oog gekregen voor andere vakantiebestemmingen, ook dicht bij huis in Nederland. De wereld verandert, en ik zelf verander mee.
Een uitgebreidere terugblik volgt op 6 mei 2022.

Reacties