Tap zet Fokker bij de boom

Ik meende het al te hebben begrepen toen ik een paar dagen geleden online incheckte: de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP
vliegt de route Amsterdam - Porto nu zelf, in plaats van hem over te laten aan dochtermaatschappij Portugalia, en met een groter toestel dan de Fokker 100 waarmee dat tot voor kort gebeurde, een Airbus 319. Onderweg lees ik in het tijdschrift in de rugleuning vóór me een berichtje dat e.e.a nog weer bevestigt. Inderdaad zijn de Fokker100-toestellen van de hand gedaan en heeft TAP nu een aantal Embraer190's aangeschaft. 
Ik weet niet meer of ook vermeld stond op welk traject die vliegen. De eerste werd trouwens pas kort geleden, in mei van dit jaar, ingewijd. 
Mijn vlucht vanmiddag verloopt trouwens prima, geheel op schema. Precies op tijd, 19:30 uur, landen we dan ook op Francisco Sá Carneiro, de luchthaven van Porto. 
De hemel is hier strak blauw en de thermometer wijst 27 graden aan. Ik kom echt in vakantiestemming na alle drukte die er in Nederland de afgelopen twee weken nog was.
In een paar minuten ben ik het vliegtuig uit, bagageloos immers, en loop naar mijn gereserveerde kamer in het Park Hotel. 
Omdat het nog vroeg is, besluit ik koffie te gaan drinken. Ik ken de omgeving hier niet, weet niet of er ergens terrassen zijn waar je buiten kunt zitten. Dan maar binnen, gewoon terug naar de aankomsthal. een latte macchiato en twee koeken met gember.
Buiten wordt het nu vrij snel donker, alleen de westelijke hemel is nog licht en kleurt helemaal oranje, een prachtig gezicht. Als zwarte silhouetten tegen die oranje achtergrond stijgt nog een aantal toestellen op. 
Ik ga terug naar mijn kamer in het hotel. 

Reacties