plannen maken

Heerlijk altijd en telkens weer: het plannen en plannen maken voor de vakantie.
Over een aantal weken vlieg ik naar Porto,
slaap een nachtje op het vliegveld daar, en reis de volgende dag met de trein naar mijn huis in Figueiró dos Vinhos.

Komende zomer staat er een zesdaags bezoek aan Lissabon op mijn programma.
Ik denk dat ik de bus neem om er bij mij vandaan te komen. Ik was ooit in die stad, een verblijf van ongeveer 20 uur, voorafgaand aan het vertrek van mijn TAP-vlucht terug naar Amsterdam. Toen zag ik een beetje van wat er allemaal te zien is. Nu is er wat meer, wat zeg ik, veel meer tijd om de highlights te gaan zien. En dat samen met een vriend van me die uit Amsterdam naar daar komt gevlogen en de stad veel beter kent dan ik. Spannend.

Er staat een dag Coimbra op de rol.
De 3de stad van het land is vanuit Figueiró ook heel gemakkelijk en comfortabel per bus te bereiken. Het oude stadscentrum, de universiteitsgebouwen, de botanische tuin, de rivier, de markthallen, er is genoeg te zien voor een dag. En dan heb ik de laatste bus om 18:30 weer terug.

Ter afsluiting ben ik dan nog twee dagen in Porto.
Die stad verveelt me nooit, en bezoek ik eigenlijk iedere reis naar Portugal. Lekker wandelen langs de Douro en vervolgens de oceaankust, een bezoek brengen aan de kathedraal en het ernaast gelegen klooster, flaneren in Vila Nova de Gaia, op een terras zitten en jezelf verwennen met iets lekkers, te eten of te drinken. Er is zoveel.

En tussendoor ben ik natuurlijk gewoon in mijn eigen huis tussen mijn eigen spullen. Ook heerlijk.

Een verslag met meer volgt, zoals elk jaar.

Reacties