Parque das Nações

Vandaag begint mijn zesdaags tripje naar Lissabon. Ik ken de Portugese hoofdstad niet. Ja de weg tussen treinstation Oriente,
de schepping van de Spaanse architect Santiago Calatrava, en het vliegveld ken ik op m'n duimpje. En in het centrum heb ik eens 20 uur inclusief een nacht doorgebracht om mijn vlucht naar Nederland de volgende dag niet te missen. Komende week is er dus alle tijd en gelegenheid om de schade in te halen
Dit weekend ben ik alleen in een hotel, maandagmiddag haal ik Xander, een vriend van me, van het vliegveld, en dan trekken we samen nog een aantal dagen op.
Met de bus reis ik van Figueiró dos Vinhos naar Coimbra, en daar heb ik de trein naar Lisboa Oriente, eens een keertje 1ste klas, iets meer rust, ruimte en comfort. Want het is behoorlijk druk in de trein met vakantievierders zoals ik. De meesten met veel bagage, heb ik niet.
Ik vind treinen fascinerend en geef dus op station Coimbra B m'n ogen goed de kost.  
Ik blijf me verbazen over de voetgangersoversteekplaats, zonder hek of slagboom, gewoon over de rails, van spoor 1 naar spoor 2. In Nederland zou dat niet kunnen, veel te gevaarlijk, wij zijn daarvoor te ongedisciplineerd. Hier gaat dat prima. 
Dit soort kleine dingen, zeg ik altijd, geeft te denken over hoe  wij Nederlanders zijn, en hoe wij ons gedragen; feiten die we niet altijd willen onderkennen.
De snelste Portugese trein, Alpha Pendular, heeft ook een stop op dit station. Tijd voor een fotomoment.
Ik verblijf twee dagen in het gebied net ten oosten van Oriente, ooit een onherbergzaam stuk land met verlaten loodsen en fabriekshallen, maar in 1998 het terrein van Expo98, 
de wereldtentoonstelling, georganiseerd om te herdenken dat 500 jaar daarvóór de zeeroute naar India werd ontdekt. 
Mijn hotel, Olissippo Oriente, 
ligt op vijf minuten lopen vanaf het station. Het is schitterend, prachtige kamer, 
badkamer, heerlijk uitgebreid ontbijt, een en al luxe die je voor deze prijs in Lissabon-centrum niet krijgt. Ik heb spijt dat ik voor Xander en mij in dat stadscentrum al een ander hotel heb geboekt, dat twee keer zo duur is en vast niet twee keer zo goed. En van hier uit ben je met de metro in 20 minuutjes overal in Lissabon waar je maar wilt. Bovendien kun je bij thuiskomst even lekker uitwaaien langs de Taag. 
Misschien een suggestie voor anderen, een verblijf in dit deel van de stad, wat je ook, waar dan ook in Lissabon, van plan bent te doen.
De wereldtentoonstelling is allang voorbij, het park is gebleven onder de naam Parque das Nações.
En het is geweldig, met nog steeds het een en ander te zien aan tentoonstellingen, het Oceanário, een mega-aquarium, 



congrescentra, het sciencemuseum Ciência Viva, hotels, restaurants, een park met bomen en planten uit de voormalige koloniën,
een wandelboulevard langs de daar 10 km brede Taag, 
de indrukwekkende zesbaans snelweg over de Vasco da Gamabrug, 
een jachthaven, 
en een kabelbaan om alles van bovenaf te kunnen bekijken. 
En mooie appartementen niet te vergeten, want het Parque das Nações is deels ook gewoon woonwijk.

Verder het op een na grootste winkelcentrum van Lissabon.
Ik kijk m'n ogen uit 

en geniet in de schaduw van het uitzicht over het water. 



Reacties