vogeltjesmarkt in Porto

Jazeker, er is méér dan Antwerpen.
Hoe het ook zij, mijn laatste hele dag in Portugal en Porto breekt aan. Morgen ga ik naar het vliegveld en vandaar terug naar Nederland.
Ik bladerde eerder deze week weer eens door een reisgids over Porto die ik al jaren in de kast heb staan. Mij viel een zondagmarkt op, bij de Jardim de João Chagas, die al een beetje herfstig oogt als ik daar arriveer.
Het is allemaal vlak achter de bekende Torre dos Clérigos, ook zo beeldbepalend voor de stad, vanuit vrijwel elke richting van verre te zien.
Op een groot plein, recht voor het Portugees Centrum voor Fotografie, staan tientallen kramen opgesteld. 

Ik tel er één met konijnen, maar verder zie ik alleen vogels, van piepklein tot en met een pauw die maar net in z'n kooi past
Er is veel belangstelling, enkele honderden vogelliefhebbers of nieuwsgierigen zoals ik kijken hun ogen uit,


of kopen iets om de kleine zangertjes die ze inmiddels al in huis hebben eens lekker te verwennen.
Hierna neem ik de metro naar de overkant van de rivier en kom dus uit in Vila Nova de Gaia. 

Het bekendst is natuurlijk de weg langs het water. Daarop dobberen nu in de zomer veel oude schuiten die getuigen van een levendige historie in het vervoer van wijn en port.


Ook hier geldt natuurlijk: als je even één straatje afwijkt van de gangbare, kom je in een heel ander Vila Nova de Gaia. 

Zeker een keertje doen.
Het laatste deel van de dag breng ik door met mijn broer Paul die inmiddels ook in Porto is aangekomen. Ook hij vliegt morgen naar Nederland, niet met dezelfde vlucht als ik trouwens, want niet met dezelfde luchtvaartmaatschappij, niet zoals ik naar Schiphol, maar naar Eindhoven.
We bekijken een appartement dat hij in deze straat in Porto heeft gekocht
en dat nu wordt gerenoveerd.
We drinken een glas wijn op een terras daar in de buurt 
en sluiten de dag en mijn vakantie daarna af met een maaltijd in eethuis Pedro dos Frangos.
Kip dus, met piri-piri. Kan het Portugeser?

Reacties