werk aan de winkel

Altijd even wennen: van een huis met centrale verwarming in de stad in Nederland, beschut tussen al je buren in, naar een huis zonder verwarming op het Portugese platteland. Buiten is het 's ochtends nog 10 graden, binnen... ook. Met een losse kachel in de keuken stijgt de temperatuur daar snel. Ik kan vanmorgen gewoon in kamerjas ontbijten en ga intussen even op internet om mijn mail te bekijken.
In bed doe ik het met de aloude elektrische deken. Na de douche snel in de kleren en een trui plus fleece aan. Dan valt het mee en is het te doen. Ik verlang heimelijk wel naar de zomer hier, wanneer ik de hele dag alleen in een zwembroek rond loop. Alles op z'n tijd.
Dan is er de ouderwetse niet-digitale post die ik gisteravond in de brievenbus aantrof: iets van de bank, de verzekering van het huis, de gemeente, het energiebedrijf. Alles gaat overzichtelijk in z'n eigen map.
Vandaag, de eerste dag hier, ga ik eens poolshoogte nemen hoe het met het huis en vooral daar omheen, de tuin, staat.
Binnen geen lekkages, terwijl het hier 's winters hard kan regenen. Een kapotte lamp, dat is het zo'n beetje. Buiten nogal wat onkruid en gras dat er niet hoort. Zoals eigenlijk altijd na een paar maanden afwezigheid.
  Daar is dus nog wel het een en ander te doen.
Maar dat wordt op z'n vroegst pas morgen. Vandaag houd ik een rust- en bijkomdag, een beetje wandelen, een beetje lezen, en vanavond lekker warm voor de open haard zitten.
Verder ziet m'n straatje er liefelijk uit, al een beetje in voorjaarsstemming.
Mijn eigen kaktussen zijn wéér gegroeid en vertonen overal nieuwe uitlopers.
Nu al zeven jaar met werkelijk 0 minuten verzorging. Dat wordt weer bloeien van de zomer.
Vanmiddag wandel ik naar Figueiró. Het is heel stil onderweg, iedereen is thuis, al hoor ik later op de middag gejuich uit het voetbalstadion komen. Daar gebeurt dus nog iets op deze rustdag.
Een paar winkels zijn open, waaronder de Chinese supermarkt, waar ik batterijen koop. Maar verder heerst ook in Figueiró dos Vinhos de zondagsrust.

Eenmaal weer thuis, pook ik de open haard op en ga bij het vuur zitten lezen. Lekker warm en knus.
Tenslotte de keuken in voor het avondmaal: kalkoen, gebakken ui en rode paprika, lekker gekruid en gegaard in een saus van tomaat en rode wijn. Diezelfde wijn drink ik erbij, mmmm.

Reacties