antiek in Avelar

Zoals mij vaker is overkomen in voor- en najaar: het weer zit niet mee. De verwachting was vorige week in Nederland nog zo hoopgevend. En hoe vaak heb ik hier niet in februari in de warme zon gezeten terwijl in Holland de sneeuw nog op de straten lag? Maar gisteren viel er werkelijk de hele dag motregen en heb ik geen stap buiten de deur gezet, vandaag was er geregeld felle zon, en dan miezerde het weer.
Vanmorgen was het lange tijd droog en heb ik de paden rondom het huis van gras ontdaan. Ook al zijn ze bestraat, gras en onkruid groeien overal doorheen. Het ziet er nu een stuk beter uit.
Begin van de middag kwamen Paul en Sean langs en namen me mee naar Avelar,
15 km bij mij vandaan, een kwartiertje rijden. Heen via de IC8,
terug binnendoor via Ribeira de Alge, bekend van het visrestaurant O Minho,
en Aldeia de Ana de Aviz, met het dichtstbijzijnde natuurzwembad in de rivier, een praia fluvial.
Avelar is net iets kleiner dan Figueiró dos Vinhos, het scheelt zo'n 1000 inwoners. Maar er zijn wel een stuk of vier, vijf antiekzaken en die gingen we eerst bezoeken. De bekendste: Rainha da Sucata, móveis e artigos usados. Veel meubels, kasten, bedden, banken, fauteuils, deels binnen, deels buiten uitgestald. Vanwege de regen was alles buiten dicht tegen elkaar aan gezet onder een zeil, dus daaraan was weinig te zien. In tegenstelling tot de andere keren dat ik hier was: een permanente expositie op straat. Op de facebookpagina van de zaak is dat goed te zien.


Terugbladerend in de tijd op hun facebook vond ik zelfs nog een afbeelding van een stoel die ik uiteindelijk zelf daar heb gekocht (op de foto hieronder links vooraan)
en die nu in mijn huiskamer te vinden is.
En nog zoiets: midden op die foto met tentoongestelde meubelen in Avelar staat het rieten bankstel met bijbehorend tafeltje dat Paul en Sean kochten en nu buiten voor hun huis staat.
Terug naar het centrum van het dorp. Er is midden in Avelar naast het grote dorpsplein een erg lekkere brood- en banketzaak waar we al dikwijls zijn geweest: Padaria e pastelaria Rocha.
foto: Nelson Luis
De koffie (com leite) is goed en er is een keur aan zoetigheden te krijgen.
foto: Pedro Matias
Omdat het lunchtijd was, koos ik een broodje met gepaneerde en gefrituurde kip. Want hartige happen hebben ze ook. Smullen.

Reacties