Fokker 100 van A'dam naar Porto

Als je met TAP, eigenlijk met de dochtermaatschappij PGA (Portugalia), van Amsterdam naar Porto vliegt, of van Porto naar Amsterdam, reis je met een Fokker 100.
Een prima vliegtuig, niet zo gigantisch groot, snel in de lucht, indeling: twee stoelen, gangpad, drie stoelen. U dacht dat Fokker niet meer bestond, failliet was gegaan? Klopt helemaal. Dus hoe kan dat dan?

Dit toestel was het grootste verkeersvliegtuig dat Fokker bouwde. De ontwikkeling ervan begon in 1983, gelijk met de kleinere Fokker 50. De 100 maakte z'n eerste vlucht in november 1986 en twee jaar later nam Swissair de eerste Fokker 100's echt in gebruik. Er volgden bestellingen van American Airlines, US Airways en het Braziliaanse TAM Linhas AĆ©reas. Om maar eens wat te noemen.
In 1996 ging Fokker na een lijdensweg failliet; een nationale tragedie. Delen van het originele bedrijf bleven na dat faillissement echter overeind. De ruimtevaartafdeling ging vanaf 2002 als zelfstandig bedrijf verder onder de naam Dutch Space. De fabrieken voor vliegtuigonderdelen en vliegtuigonderhoud en -reparatie maakten vanaf 1996 deel uit van het Stork-concern, en zijn onder meer partner in het JSF-project. In 2003 startte een Fokkeronderdeel van Stork, Fokker Services, het project FokkerFUTURE. Door een samenwerkingsverband aan te gaan met verschillende toeleveranciers werden de oude Fokker 50 en 100 opgeknapt en opnieuw in de markt gezet, waarbij men een onderhoudsgarantie kon geven tegen lage kosten. Zo behield Fokker Services zijn bestaansrecht. Deze 'tweedehands' vliegtuigen zijn tamelijk goedkoop en blijken aantrekkelijk voor lage-kosten maatschappijen. TAP o.a. heeft er dus nog een aantal in de dienstregeling. En naar volle tevredenheid.

En zo vlieg je naar en van Porto in een al een beetje historisch toestel dat oorspronkelijk van Nederlandse bodem is, maar technisch en qua onderhoud, zoals het hoort, nog helemaal in deze tijd past: de Fokker 100.
Inmiddels zijn die oude Fokkeronderdelen onder de naam Fokker Technologies op 28 juli 2015 voor een bedrag van €706 miljoen overgenomen door het Britse bedrijf GKN.

Reacties