invasion of the goats

Dat zal je toch in Nederland niet gauw gebeuren: dat je uit je huiskamerraam kijkt...
... en een paar gulzig etende geiten langs ziet lopen. Hier gebeurt dat vrijwel dagelijks, recht voor mijn huis. Twee volwassen dieren met een belletje om hun nek dat vrolijk tinkelt, vergezeld door twee jongen.
Ze komen uit de stal van mijn overbuurman meneer Costa. Ieder takje, elk grasje wordt gekeurd en wel of niet eetbaar bevonden. En dan malen de kaken. 
Ik denk dat deze geiten een mooi leven hebben, goede verzorging en veel vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, ook al zijn ze uiteindelijk bedoeld voor de slacht. Maar vergis je niet, hoe landelijk het hier ook is, die idiote in de oren bevestigde identiteitsflappen zie je hier net zo goed als bij ons in de massastallen. Dat dat nou niet met een chipje onder de huid kan.
Ik heb begrepen dat ze dikwijls in de namiddag lekker hun gang mogen gaan, op zoek naar de sappigste blaadjes en stronkjes. 
Ik ben lang niet altijd om deze tijd thuis, dus maak het gebeuren dikwijls niet mee. Vandaag nu eens wel. 
De twee jongen zijn erg speels en dartelen om elkaar heen. De hele wereld is nog één grote ontdekking.
Nog lang blijven ze rond mijn terras achter het huis naar eten zoeken, en poseren voor de fotograaf.

Vorige week, toen ik een keer niet thuis was, had het viertal zelfs mijn voortuin bezocht en een plant, onkruid weliswaar, totaal kaal gevreten. Ik was al van plan geweest hem uit de grond te trekken, de geiten hielpen me een handje. Van de plant bleef na hun grondige aanpak alleen een schonkige steel over.
Dat zij het waren geweest stond vast; bewijs hadden ze zelf achtergelaten.
Meneer Costa voelt zich bezwaard en biedt aan een klein hekje te maken om geitenbezoek aan mijn voortuin in de toekomst uit te sluiten. Hij maakt het direct achter de stenen rand, zo belooft hij.
Ik vind het prima, en niet veel later begint hij eraan. 
Van de meeste overige planten zullen ze wel afblijven want die hebben stekels. Alleen de oleander hier rechts niet. Ik weet niet hoe gek geiten op oleander zijn. "Die moeten ze niet, daar blijven ze vanaf", weet Costa te melden. Dat is tenminste weer wat. 
Samen met z'n vrouw installeert hij hek plus deurtje, van afval volgens mij maar dat doet er niet toe.  En inderdaad, nog weer wat later...
... klaar!

Reacties