opening van het seizoen

Niet alleen het vakantieseizoen, helaas ook het bosbrandseizoen in Portugal is weer geopend. Nu is de schade nog beperkt, maar tussen juli en september, als de warmte en droogte, die voor toeristen zo prettig zijn, aanhouden, kan het flink tekeer gaan. Ik heb daarvan al een aantal malen op dit blog verslag gedaan.
Ook vandaag, op het moment dat ik deze woorden schrijf, brandt het ergens: in Amarante, in het district Porto.
De website die dit allemaal bijhoudt, interessant om te bekijken, wellicht onmisbaar als het echt zover is, vind je middels proteccaocivil.pt
Zie ook de links hierover op dit blog, aan de rechter zijkant.

Wanneer het strakjes, over een aantal weken, overal kurkdroog is geworden, zit brand in een klein hoekje, ook al ben je nog zo voorzichtig en maak je buiten geen open vuur. Een vonkje dat van een elektrische grasmaaier afspringt, kan je hele tuin, en méér, in no time in vuur en vlam zetten.  Dit verhaal hoorde ik ooit van een Nederlandse journalist die net als ik een huis in Portugal heeft. In zijn geval liep het goed af, door onmiddellijk ingrijpen met tuinslangen en hulp van de buren. Anderen zijn minder gelukkig.
Ongetwijfeld zijn er allerlei mij onbekende manieren waarop een bosbrand kan ontstaan. Om maar niet te spreken van opzettelijk aangestoken branden. "Moet kunnen."

De brandweer bezorgt huis aan huis, tenminste in mijn dorp en ik neem aan in vele andere, een kaart met aanwijzingen wat wel en niet te doen.
Daarop vanzelfsprekende zaken als: zet je auto aan de kant zodat de bombeiros er met hun voertuigen goed door kunnen. Maar ook lees je er bijvoorbeeld wat je het beste kunt doen doen met honden, katten en (pluim)vee, en of je bij jouw huis moet blijven of juist niet.. Zo staan alle neuzen ongeveer dezelfde kant op mocht het ooit nodig zijn.
Ik denk dat de bombeiros zowat overal beschikken over speciale helikopters of blusvliegtuigen, sommige met een waterzak aan een kabel, andere die scherend over een rivier of meer water kunnen scheppen om dat daarna boven de brand weer te lozen.

Tenslotte nog even voor de statistici onder mijn lezers: een overzicht van het aantal vierkante meters dat in de afgelopen jaren is verbrand.
Het voorkómen en bestrijden van bosbranden is een zaak die allen in Portugal aan gaat. Of op z'n Portugees:


Reacties