zwemmen en stierenvechten

Bij het opstaan zie ik dat het zwaar bewolkt is, een grijs dek ligt over de heuvels rondom mijn huis en de zon daarachter vertoont zich niet. 



Regen wordt er niet verwacht. Het is wel fris, 15 graden, zeker als je komt van afgerond 50 van een paar dagen geleden. Maar prima weer natuurlijk om met mijn kleine schoudertas naar het busstation van Figueiró dos Vinhos te wandelen, direct tegen de kerk aan, naast de rotonde met de fontein. Het begin van de terugreis naar Nederland. Vanmorgen ga ik op de inmiddels bekende manier van Figueiró terug naar Porto: de bus van 09:15, dan 10:00 aankomst Coimbra en daar een uurtje wachten op die naar Braga,


en dan in Porto uitstappen, precies volgens de dienstregeling om 12:30 uur. Heel comfortabel allemaal, met gereserveerde stoelen, in bussen met wc aan boord. En dat allemaal voor de prijs van €16,80.
Vooral de tweede bus, dus op het traject Coimbra - Porto is erg druk. Normaal houd je je meestal niet aan je gereserveerde stoel maar ga je zitten waar nog een vrij rijtje van twee naast elkaar is. Om wat ruimte voor jezelf te hebben. Dan kan nu niet, iedereen moet zich aan zijn eigen zitplaats houden. Ook de ruimte onderin de bus voor de koffers is afgeladen. Allemaal goed voor de maatschappij natuurlijk, Rede Nacional de Expressos, die door het hele land verbindingen exploiteert.
Maar dat is het dan voor dit moment. Want pas morgenmiddag reis ik verder en vlieg ik naar Amsterdam. Nu ben ik dus eerst ongeveer 24 uur weer hier in de stad.
Porto is en blijft leuk. En mooi. Ik eet eerst een salade met veel olijfolie en wat brood op een terras, check daarna in m'n hotel in, neem even een douche want heb het toch warm gekregen, en ga dan de stad in. Weer eens de kathedraal zien, weer eens van daar de trappen helemaal naar beneden lopen naar de Ribeira, daar weer eens lekker aan het water zitten met iets fris om te drinken en kijken naar het langstrekkend publiek, de kinderen in het water zien zwemmen,


heerlijk natuurlijk,


weer eens over de wereldberoemde brug over de Douro uit de school van Eiffel (ja, die van de toren) lopen en rondkijken aan de overkant in Villa Nova de Gaia, de terrasjes, restaurantjes, porthuizen.
En toch heb ik weer eens wat nieuws gezien: kinderen, meestal jongens, die vanaf de brug zo in de daaronder stromende rivier springen.




Spectaculair, maar voor hen dagelijkse kost, denk ik.



Zomerkost dan, lekker opfrissend. Niet zo onschuldig als het zwemmen langs de kant, zelfs gevaarlijk, al worden de springers uitgebreid geïnformeerd over eventuele naderende bootjes door de horde supporters langs de waterkant.
En de toeristen, zoals ik, kijken toe.


Een heel ander fenomeen, vanavond op de eerste landelijke zender van de televisie: stierenvechten. Een rechtstreekse uitzending.
Ik had het wel eens eerder op de Portugese tv gezien, ben één keer op mijn rondreizen zelfs een arena ervoor tegengekomen. Zo te zien weer een wat andere vorm dan de Spaanse.

Ik dacht dat er binnen de EU stemmen waren opgegaan om deze attractie te verbieden. Ik weet niet hoe dat precies is afgelopen, kennelijk is het toegestaan. Eens proberen daarachter te komen.
De matadors en andere vechters zijn zoals altijd: stoer, sterk, met veel bravoure, soms flink bebloed nadat ze op de horens zijn genomen, maar daar maal je als een beetje man niet om, dat mag de pret niet drukken.
Mij kon het slechts kort boeien, want ik viel al vrij snel op m'n hotelbed in slaap. Het publiek ter plekke was enthousiast, zo op het scherm te zien. 
En wat vond de stier er zelf eigenlijk allemaal van?

Reacties