zomaar een doordeweekse dag

Eerst het ontbijt: thee, een broodje, een bekertje yoghurt. En op de laptop een oude aflevering van het NOS-journaal, om een beetje op de hoogte te blijven.

Daarin dagelijks veel Syrië, precies als een jaar geleden. En Egypte natuurlijk, waar de Moslimbroeders van afgezet president Morsi strijden tegen het leger. Afschuwelijke beelden. Maar daarvoor zijn andere blogs.
’s Ochtends is het nog niet zo erg warm. Een goed moment om klusjes in en rondom het huis te doen.
Vandaag: de door de aannemer gemaakte goot rondom mijn terras schoonmaken, zodat het regenwater, dat komende winter ongetwijfeld weer in grote hoeveelheden zal vallen, sneller kan wegvloeien. 


Het cementen gootje is in het afgelopen jaar zoals altijd vol gewaaid met zand, aarde, zaadjes van planten. Het is dan ook behoorlijk gevuld met takken en grassen die daar niet horen. Met grote en kleine schep werk ik ze weg. 


Dan wandelen naar Figueiró dos Vinhos voor de laatste boodschappen deze vakantie. Ik ben hier in mijn huis nog drie dagen, en met een beetje passen en meten krijg ik al het eten dat ik nog heb en nog koop allemaal op. Ik wil nog eens een lekkere kippenpoot frituren, dus dat wordt het eten voor vanavond. Verder een kliekje courgetten, tomaten, worst, piri-piri, ui. Met wat er dan nog in de koelkast ligt, moet ik het de rest van de tijd kunnen uitzingen.
In Figueiró kijk ik eerst nog wat rond en fotografeer wat links en rechts. Misschien iets bruikbaars om mijn kerstkaart in december van te ontwerpen. Iets met de kerk?


En er moet nog wat naar Nederland worden getelefoneerd, zoals dagelijks. 


Dan naar de Intermarché voor m’n inkopen en met m’n bloodschappentas weer naar huis. 


Al wandelend kom ik langs de kazerne van de Bombeiros Voluntários de Figueiró dos Vinhos, 

foto: Bombeiros Voluntários de Fig.d.Vinhos
de vrijwillige brandweer, eigenlijk algemener gezegd 'hulpdienst', want ook het ziekenvervoer en assistentie bij (verkeers)ongelukken worden door de Bombeiros verzorgd. 


foto: Bombeiros Voluntários de Fig.d.Vinhos
Het gebouw ligt er rustig bij, niemand te zien, kennelijk is alles onder controle. 
Maar ik ben nog niet thuis of de sirene gaat. Brand. Aan de achterkant van mijn huis stijgt een kolom witte rook omhoog. 


Het lijkt een gewone wolk, maar dat kan haast niet, in een verder wolkeloze hemel. Het mooie is dat internet meteen uitkomst biedt over het wat en waar: de brand woedt bij Barroqueiras, hier hemelsbreed niet heel ver vandaan, een kilometer of vijf, gemeld om 12:53 uur, bestreden door 127 man, 35 voertuigen, 3 helikopters. Een enorme operatie.


Zo te lezen is deze helicopter, die altijd even buiten het dorp gestationeerd staat, dus ook weer ingezet.


foto: Bombeiros Voluntários de Fig.d.Vinhos

Uiteindelijk krijgen de Bombeiros ook dit vuur onder controle, zoals de website later meldt, en kunnen ze terug naar de kazerne. Al hangt er nog lang een grauwe rooksluier boven mijn huis en omgeving.

Ook vanavond eet ik buiten, dat is alle avonden op één na gelukt. Toen regende het. Eerst de kip en de restjes prepareren natuurlijk. 


Tot een uur of acht zit ik achter het huis,


dan zakt de zon achter de heuvels weg en wordt het te kil voor alleen de zwembroek waarin ik meestal gekleed ben. Tijd voor opruimen en de afwas. Als het daarna echt donker wordt, floept de enkele lantaarnpaal aan en komt de maan vredig op. De hemel is inmiddels weer schoon, alsof er niets is gebeurd. Straks dus gewoon "lekker slapen en morgen gezond weer op".


Reacties