nasleep van de bosbrand

Na een rustige dag gisteren begon deze week met allerlei aktiviteiten en ontnoetingen met een wandeling naar de camping Quinta da Fonte van Liedewij en Jolein. Liedewij had ik vorige week zaterdag al op de markt gezien, Jolein nog niet. Liedewijns ouders, die ik ken van vorige bezoeken, waren er ook weer eens. Al met al een gezellig samenzijn. Er is altijd gesprekstof genoeg.
Er werd vooral uitgebreid verhaald over de brand die eind juni vlak bij hun camping woedde. Onderweg erheen had ik er de treurige resten al van gezien. Alhoewel in die ruim een maand het nieuwe groen alweer flink omhoog schoot, zoals op de foto is te zien.




Via hun website had ik er destijds van gehoord, er enkele berichten eerder op dit blog verslag van gedaan, en kon nu inderdaad met eigen ogen de schade opnemen.




Een paar flinke lappen bos waren verbrand of op z’n minst verschroeid, gelukkig net nog buiten hun terrein. Hoewel, verder weg dan slechts enkele tientallen meters zal de brand niet gewoed hebben. 



Een groot deel van het kampeerterrein moest uit voorzorgsmaatregelen op last van de bombeiros worden ontruimd; dat betekende dat de tenten die daar stonden tijdelijk moesten verdwijnen. De familie vluchtte eerst naar Vale do Rio, later naar Figueiró dos Vinhos. Pas na zo’n zeven toch wel spannende uren, was het vuur uit en kon iedereen terug naar huis.



En dan vrolijker nieuws: Liedewij en Jolein zijn zaterdag twaalf en een half jaar getrouwd. Ik word uitgenodigd voor hun party. Er komt heel wat familie over uit Nederland en er zal zelfs een heuse dj aanwezig zijn. Op mij kunnen ze rekenen. Later ongetwijfeld meer daarover.

Reacties