van oude en nieuwe kennissen

In Nederland zijn, na een korte periode van grote hitte, temperaturen boven de 30 graden, weer eens een heuse hittegolf sinds we in 2006 de laatste hadden, nu dagen van wat koeler weer aangebroken, met fikse regen- en onweersbuien. Ik vang er zo af en toe iets van op als ik middels internet het NOS-journaal bekijk. Ook hier in Portugal regent het af en toe en ben ik veroordeeld tot binnen zitten.


Vandaag volgt de omslag: vanmorgen is het nog wat fris, vanmiddag breekt de zon door en kunnen de lange mouwen worden opgestroopt, en vanaf morgen schijnt het weer ouderwets Portugees heet te worden.
De dag begint met ontbijten en het wegwerken van mijn mail.



Daarna gaat het richting Lousã, waar de laatste zondag van de maand de rommel-en antiekmarkt plaatsvindt. Ik heb er op dit blog al een paar keer eerder over bericht. Traditiegetrouw op het plein voor de kerk, tenzij heel slecht weer dat niet toelaat en de markt wordt verplaatst naar een grote hal. De weersomstandigheden zijn vandaag, ik schreef het al, goed genoeg om e.e.a. buiten te laten plaatsvinden.


Met Paul, Sean en mij mee gaan nog twee Nederlanders, die in de guesthouse van mijn broer en zwager logeren: Ferry en Kees, ook op zoek naar een huis in Portugal. In mei 2007 hadden wij elkaar ooit ontmoet, toen ik zelf zocht en samen met Pieter verbleef in Dornes waar zij die dagen ook waren. Een leuk weerzien; soms is de wereld maar klein. We blijken een aantal gemeenschappelijke bekenden te hebben, er zijn overeenkomsten in werk, interesses, levenservaring. Kortom, gespreksstof genoeg.
Vanmiddag doen we allemaal ons eigen ding, boodschappen bijvoorbeeld, in een van de gigantische supermarkten in Lousã.


Zelf bekijk ik weer eens even het 'landgoed' van Paul en Sean, opnieuw meer begroeid dan de vorige keer toen ik hier was, nieuwe zitjes rond het zwembad, de BBQ-plek is klaar, de rozentuin groeit.





Vanavond treffen we elkaar allemaal weer bij Paul en Sean in Pedrogão Pequeno voor een gezamenlijk eten. Daarbij sluiten zich ook Jeroen en zijn vriend Kasun uit Sri Lanka aan die tegenover mijn kennissen Monica en Claude in Arrochela wonen, hier een minuut of tien rijden vandaan. Ze hebben de halve wereld verkend en vertellen er gepassioneerd over. 


Ongemerkt verstrijken de uren onder het genot van lekker samen eten en wijn drinken. Zo is het leven simpel en goed.

Reacties