beangstigende start zomerseizoen

In Portugal is het  nu echt zomer. Met alles wat daarbij hoort: vrijwel geen neerslag, hoge temperaturen van ver in de 30 graden, droogte en dus ook, zoals elke zomer, bosbranden. 
Vandaag was het bij mij in de buurt raak, gelukkig op beperkte schaal en snel onder controle van de Bombeiros uit Figueiró dos Vinhos. Heel dicht bij Quinta da Fonte, de camping van Liedewij en Jolein, waaraan ik vrijwel al mijn vakanties een bezoek breng en waarover ik geregeld heb bericht. 
Op Facebook doet Liedewij verslag. Een paar fragmenten daaruit. 

Fire just around the corner of our place! All fine now, thanks to the firemen of Figueiró dos Vinhos, bombeiros obrigada!!!! Never had more stress in my life! But all is ok with us and our beautiful place!

foto: Liedewij Schieving


foto: Liedewij Schieving

En verderop meldt ze:

Alles is goed met ons en ons terrein. De natuur zal zich heel snel herstellen, maar het is een grote schrik geweest voor ons allemaal. De vrijwilligers zijn helemaal naar het volgende dorp gerend, ik stond aan de ene kant van de brand en kon niet naar huis, Jo zat thuis en had geen auto, en de honden heb ik met een taxi naar het dorp laten evacueren! Wat een toestanden allemaal. Blij dat het achter de rug is, kwam net de brandweer tegen en die controleren nog regelmatig...

foto: Liedewij Schieving


foto: Liedewij Schieving


Ik zal binnenkort eens ter plekke gaan kijken hoe groot de schade is.

Reacties