veel Oranje op tv

Tja, dat had ik gedacht: koninginnedag en de troonswisseling ontlopen; vergeet dat maar. Vooral de internationale nieuwszenders zoals Sky News en BBC-World brengen live de gebeurtenissen uit Amsterdam, vanaf de Dam en het Museumplein. En zo zie ik in mijn hotelkamer, even na het ontbijtbuffet, om 13 minuten over 10, hoe Beatrix door haar handtekening te zetten, terugtreedt als staatshoofd en Willem Alexander haar opvolgt. Ik krijg de balkonscene voorgeschotel, zie 's avonds in de herhaling het gebeuren in De Nieuwe Kerk en, weer live, het concert en de boottocht op het IJ. En ik moet zeggen: het doet toch iets met me, deze vaderlandse geschiedenis: een koning in méér dan 100 jaar.
De rest van de dag zwerf ik door Porto. Ik ben lange tijd aan de overkant van de rivier de Douro, dus in Vila Nova de Gaia. Drie jaar geleden was ik hier voor het laatst, tijdens mijn vakantie met zes collega's. Een leuke stadje, met een mooie boulevard, ook weer met een schitterend uitzicht op de rivier en, aan de overkant, de stad Porto.
Op weg erheen, kom ik eerst langs station S.Bento, met een schitterende stationshal, bekend om zijn azulejos, voorstellingen op tegels.





Verder gaat mijn tocht. Om bij de rivier te komen, moet ik nu eerst afdalen naar de Ribeira, langs steile straatjes, meer trappen eigenlijk dan straten, opgetekend op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dat hier nog mensen wonen. In onze ogen heel mooi en schilderachtig, maar in de hunne...? Weet u het?




Vila Nova de Gaia heeft ook een boulevard, waar je kunt flaneren om te zien en gezien te worden, maar waar je ook gewoon samen met je geliefde in het gras kunt liggen, een boottochtje maken, je laten vervoeren per kabelbaan, port proeven van een van de bekende huizen, of iets eten op de vele terrassen.








En natuurlijk is steeds de beroemde brug Dom Luís I uit de stal van Eiffel niet ver en onder (camera)schootsafstand.


Dat levert soms bijzondere plaatjes op.


Het is en blijft een een gigantische klomp ijzer, bijeengehouden door tienduizenden bouten en moeren. Mooi om te zien, daar niet van.

Reacties