naar Porto

Vanmorgen heb ik Figueiró dos Vinhos per bus verlaten en ben via Coimbra naar Porto gereisd. Morgen in de namiddag zal ik van daar terug vliegen naar Nederland. Opnieuw is het een stralende dag, nog fris maar al volop zon. De bus rijdt deels over de nieuwe A13, een vierbaansweg die Coimbra verbindt met Leiria. Dat gaat heel wat vlotter dan via de oude IC3. Het is een tolweg, maar betalen hoeft nog niet.


Er zijn afritten voor Penela, voor Miranda do Corvo samen met  Lousã, en dan voor Condeixa. De weg is nog niet helemaal klaar tot aan Coimbra, en dus moet de bus er bij Condeixa af. Vanaf daar volgt hij gewoon de oude route dus de IC3. In Coimbra moet ik als altijd overstappen op de bus naar Braga die via Porto rijdt. Stipt volgens de dienstregeling, dat wil zeggen om 12:30 uur, stap ik in Porto uit.
M'n hotelkamer in het Grande Hotel do Porto wacht al op mij. Ik check in, fris me eventjes wat op, en ga de stad bekijken.


Hoe vaak ben ik inmiddels in Porto geweest? 10 keer, 15 keer? Ik ben de tel kwijt. maar altijd kom ik er graag terug. De sfeer, de uitstraling, bevalt me.


Na een lange wandeling eindig ik als zo vaak aan de kade langs de rivier de Douro. Veel jonge meeuwen speuren het water en land af naar voedsel.


Ik neem plaats op een van de vele terrassen.


Voor de prijs van één glas wijn in Nederland, heb ik hier een halve fles vinho tinto uit het bekende gebied van de Douro, een heel stuk verder stroomopwaarts dan waar ik nu  zit. 
Zonder jas, in de late namiddagzon, laat ik mij de wijn goed smaken.

Reacties