thuisreis

Als ik naar huis moet en op tijd de deur uit moet, ben ik altijd redelijk vroeg wakker, uit mezelf, zonder wekker. Zo ook vanochtend. Buiten was het nog donker, maar heel snel zou het licht gaan worden. Net als in Nederland schakelt de gemeente de straatverlichting dan alvast uit. Het is immers bijna dag en dat scheelt op jaarbasis toch weer een heel bedrag. Omdat het nog steeds regenachtig is en zwaar bewolkt, is het extra donker. En nu de straatlantaarns vlak voor m'n huis en die verderop al uit zijn, merk je pas hoe donker het eigenlijk van nature is. Een bijzondere gewaarwording, ook omdat eigenlijk alle huizen hier luiken hebben waar doorheen ook geen licht te zien is, terwijl er ongetwijfeld al mensen op zijn, net als ik.
Vandaag maakte ik de bekende reis van huis naar huis: de bus van 09:15 vanuit Figueiró dos Vinhos, overstappen in Coimbra, aankomst Porto rond 12:30, een beetje winkelen, de metro naar het vliegveld en daar wachten op de vlucht naar Nederland, hopelijk zonder al te grote vertragingen.
De route Amsterdam - Porto v.v. wordt al sinds jaar en dag dagelijks voor TAP met een Fokker 100 gevlogen door PGA, Portugália, opgericht in 1989 en vanaf 2006 een dochteronderneming van de TAP.


Op dit moment zit ik in de vertrekhal van het vliegveld Francisco Sá Carneiro, zoals de officiële naam van de luchthaven van Porto luidt. Mijn vlucht moet om 16:20 gaan vertrekken en zo te zien gaat dat dit maal weer lukken. Vluchttijd een kleine drie uur, en dus is de verwachte aankomsttijd in Amsterdam 20:05. In Nederland is het immers een uur later dan hier. Strakjes moet ik dus m'n horloge nog vooruit zetten. Ik kan dat ook nalaten, want morgennacht loopt de zomertijd af en gaan de klokken in Nederland een uur achteruit, naar de tijd die mijn horloge op dit moment al aangeeft. Ik moet dan zaterdag wel goed nadenken als ik wil weten hoe laat het is.
Nu nog anderhalf uur wachten, een stuk vliegen, een rit met de trein en dan ben ik in de loop van de avond weer thuis.

Reacties