somber weer, lekker eten

Ik hoop niet dat de afgelopen meivakantie zich gaat herhalen. Die begon ook met mooi weer, één dag ongeveer, en daarna alleen maar regen, stortbuien toen. Zo erg is het nu niet. Het is zwaar bewolkt, een beetje mistig, miezerig, wat druilregen, dan weer droog, niet koud. Maar ik mis het zonnige herfstweer dat ik hier ook zo dikwijls heb gehad, buiten kunnen zijn, in de tuin werken, koffie drinken in de eerste ochtendzon.
Gisteren kwamen Paul en Sean langs om me op te halen voor koffie in het dorp. Ze brachten een kist hout voor de open haard mee, allemaal hapklare brokken. Zelf heb ik in de schuur nog bergen oud hout liggen, maar dat moet eerst worden verzaagd in kleinere stukken. Hoe dan ook, eind van de middag stookte ik de haard en genoot intussen van een mooie dvd.


Vanavond stond een etentje bij Paul en Sean in Pedrogão Pequeno op het programma samen met de Britse kennissen Jan en Keith. Hoe lang ik die niet gezien heb? Hij is inmiddels gepensioneerd, zij drijft twee bloemenwinkels in Engeland en verzorgt bijvoorbeeld veel boeketten, corsages e.d. voor bruiloften. We hadden veel bij te praten, leuk gezelschap.
De tuin van Paul en Sean zag er al een beetje herfstig uit: het zwembad was afgedekt met een zeil, de planten stonden er niet meer zo uitbundig en wat ingetogener bij als toen ik hier twee maanden geleden was.

 

Paul had rundvlees drie uur in de oven laten stoven in een mengsel van uien, wortelen, bier en rode wijn. Samen met verse kastanjes uit de tuin, rode en groene paprika's en rijst was dat een verrukkelijke maaltijd.


Als dessert was er vers fruit, ook uit de tuin, en nog wat door Jan en Keith meegebrachte zoetigheden.


Heerlijk allemaal. Voldaan werd ik rond half 12 door Jan en Keith met hun huurauto bij mijn huis afgezet.
En een Portugese website over o.a. meteorologie meldt dat morgen de zon weer schijnt. Nu kan ik rustig gaan slapen.

Reacties