bar en boos

Ik heb het niet getroffen. Met het weer bedoel ik. Ruim twee jaar geleden (februari 2010) heb ik ook eens zo'n natte week hier doorgebracht, alleen was het toen nog veel slechter: buien met hagelstenen als golfballen, stormen, dodelijke slachtoffers door overstromingen op het eiland Madeira. Gisteren was het vooral somber, donker en fris in Portugal. Nou ja, altijd nog zo'n 16 graden ('s nachts 10) maar zwaar bewolkt, regelmatig regen, en maar heel af en toe zon. Als die tevoorschijn kwam, snelde ik naar buiten om ervan te genieten.

niet zo...

...maar zo
Maar dat was gisteren, heilig vergeleken bij vandaag, helaas. Want vanaf dat ik opstond, is er alleen maar regen, regen en nog eens regen gevallen. Heel West-Europa verkeert onder de invloed van een lagedrukgebied. In Nederland, zo hoorde ik, was de enige uitzondering hierop (gelukkig) koninginnedag.
Noodgedwongen ben ik dus binnen, in de keuken omdat die het snelst warm is. M'n huiskamer is zoveel groter en verwarmen kost dus heel wat meer tijd en energie.
Wat ik doe? Veel lezen, af en toe een dvd kijken op de laptop, mezelf verwennen met lekker eten en strakjes een goed glas Portugese wijn.
Eind van de ochtend ben ik met een grote paraplu naar Figueiró dos Vinhos gelopen. Toen viel het mee, soms was het zelfs droog en kon de paraplu dicht. Maar nu hangt er weer een grauw en nat gordijn over de heuvels, die daardoor deels helemaal niet te zien zijn. Zijn dit de regenbuien die men hier in de wintermaanden zo node heeft gemist? Dat vraagt ook mijn overbuurman meneer Costa zich af. Of de regen goed is voor het land, vraag ik hem. Hij betwijfelt het. In de winter wel, maar niet nu. Niet meer. Het is te laat in het seizoen.
De voortuin is voor een derde van onkruid ontdaan en dat ziet er weer toonbaar uit. Het andere gedeelte moet nog, als het ervan komt. In de regen werken doe ik niet, en als de zon nog gaat schijnen, wil ik daar lekker in gaan zitten. Nog twee dagen om het klusje te klaren, anders wordt het over twee maanden bij m'n volgende bezoek aan hier. Als ik door het keukenraam naar buiten kijk, vrees ik voor het laatste.

Reacties