lange terugreis naar Nederland

Ik ben weer vannacht weer veilig thuis gekomen. Na een reis van 15 uur. Opnieuw was er vertraging met de vlucht van de TAP vanaf Porto: zo'n anderhalf uur bij vertrek, een uur en 10 minuten bij aankomst in Amsterdam. 'Logistieke problemen bij vluchten voorafgaand aan de onze'. Ik haastte me naar de trein, haalde die van 23:14 en was tegen 00:30 vanmorgen vroeg thuis.
Maar de meeste reistijd gaat zitten in het traject van Figueiró naar het vliegveld.
Ik neem dan de bus via Coimbra naar Porto die al om kwart over 9 's ochtends vanaf het busstation in Figueiró vertrekt. Comfortabele bussen met airconditioning en een gereserveerde zitplaats, dat wel, maar het is aan de andere kant ruim 8 uur vóór het opstijgen van m'n vliegtuig, met de vertraging van nu erbij 9,5 uur. En dat is eigenlijk een beetje te gek. Maar ja, er is maar twee keer per dag een verbinding Figueiró - Porto en de andere is in de middag dus voor mij te laat. Een volgend keer misschien toch weer eens de trein vanaf Pombal nemen. En dan desnoods per taxi naar Pombal toe, voor ongeveer €30. Dat spaart tijd. Of ik koop een retour Amsterdam - Lissabon en laat Porto, dus ook op de terugweg, eens een keertje links liggen. Aan de andere kant: Porto is zo'n mooie stad waar ik graag af en toe nog eventjes doorheen wandel. Wat er weer tegen pleit: vertraging bij vertrek van de luchthaven van Porto was er niet voor de eerste keer en je arriveert dan nog later op de avond in Amsterdam. Straks mis ik de laatste treinverbinding naar huis nog eens. Maar eens kijken wat de beste oplossing is. Ook weer niet teveel klagen; in ben weer veilig thuis en het was een heerlijk weekje.
Ik heb genoten van m'n huis en alles wat daarbij hoort. Voor herhaling vatbaar, heet het dan. De volgende keer staat alweer op de rol. Deo volente!

Reacties