eten met Rebecca en John

Gistermiddag werd ik opgehaald door Paul om bij hem en Sean te komen eten. We deden nog wat boodschappen bij de supermarkt Mini Preço en reden naar hun huis in Pedrogão Pequeno. Sinds m’n vorige bezoek was er weer het een en ander veranderd, vooral in de tuin rondom het huis: mooier afgewerkt, een nieuw toegangshek, een betere carport, een whirlpool, twee nieuwe vijvers, en nog zo het een en ander. Omdat het nog heerlijk weer was, ook al was het al 6 uur, ging ik nog eventjes zwemmen in hun zwembad. Paul en Sean nemen, ook al is het zo’n beetje eind oktober, nog steeds een paar keer per dag een duik en dat gaat nog wel een maand zo door. Dan wordt het echt te koud.
Zoals ik elders schrijf, hoorde ik van Jolein en Liedewij over het bestaan van een zonne-oven. Paul en Sean hebben zonnecollectoren op het dak van hun huis. Met eigen ogen aanschouwde ik hun boiler, een manshoog vat, helemaal vol met water van een temperatuur van 67 graden. Kosten 0 kWh, €0,- (uiteraard wel de aanschaf van de installatie). Ongelofelijk, allemaal van de herfstzon.
Er kwamen nog twee gasten eten: Rebecca, een Engelse die een half jaar geleden een huis in Picha had gekocht (vlak achter een restaurant waar ik ooit eens heb gegeten) en dat nu aan het opknappen was, en een vriend van haar, John, uit Winchester.

Het werd een gezellige avond, het eten smaakte, de wijn was goed, de conversatie plezierig. Om kwart over 1 ’s nachts zette Paul mij weer thuis voor de deur af.

Reacties