O lobo e os sete cabritinhos

Aan alles komt een eind. Vandaag zit de vakantieweek erop en staat de terugreis voor de deur. Paul reist ook naar Nederland, niet met mijn vlucht naar Amsterdam maar iets eerder in de middag met bestemming Eindhoven. We besluiten samen met de trein van Pombal naar Porto te reizen. Daar aangekomen nemen we afscheid en heb ik de tijd om nog een paar uur de stad te bekijken.
Ik begin met een wandeling richting de Universidade do Porto en de Praça de Carlos Alberto. Ik wil het weer eens meemaken voor vrijwel niets een kledingstuk te kopen. Bij Pull&Bear op dat plein weet ik een zomerjack te scoren voor €9,99. En in Portugal krijg je het wisselgeld, die ene cent, nog terug. De prijzen worden daar niet afgerond op een nieuwe stuiver, méér dan een oud dubbeltje.
Als altijd loop ik dan terug richting de FNAC. In deze gigantische winkel is veel te zien op het gebied van boeken, cd's, dvd's, afspeelapparatuur, mobiele apparatuur, enz. Ik schaf een kinderboek met sprookjes aan, in het Portugees uiteraard, maar van een taalniveau dat ik goed kan begrijpen, zonder voortdurend het woordenboek te moeten raadplegen: 'Contos para meninos'. Heel leuk lezen, met mooie tekeningen, b.v. over 'O lobo e os sete cabritinhos'. Drie maal raden welk bekend sprookje hier wordt bedoeld.
 

Het is tijd om richting het vliegveld te gaan. Ik pak de metro vanaf station Bolhão en ben er in een half uurtje. Inchecken hoeft niet meer, dat deed Paul al voor mij op internet. Door de veiligheidscontrole dus en naar de vertrekhal. Wat veel mensen niet weten: helemaal in de hoeken zijn gratis te gebruiken pc's. Er is ruimte zat en zo maak ik de tijd die ik moet wachten nuttig door m'n mail af te handelen.
Op tijd vertrekt ons toestel naar Schiphol, waar het op dat moment volgens de borden slechts 3 graden is. Dat wordt weer eventjes afzien en wennen aan de kou, na een week van Mediterrane warmte.

Reacties