weer thuis

Vrijdag de 13de! Een mooie dag om te reizen. Gelukig ben ik niet bijgelovig. De vakantie zit erop, ik moet terug naar Nederland. Het huis zal niet lang leeg staan, want volgende week al komen hier de zoon van een collega van me met zijn vriendin. Ik heb bij de buren en in het enige winkeltje dat mijn dorp rijk is hun komst al aangekondigd; ze worden verwacht dus. Hopelijk geven ze er nog iets uit om zo de lokale economie wat te spekken. De koelkast heb ik aangelaten, met wat bier en wijn, broodjes, kaas en worst, limonade, zeg maar de eerste 'levensbehoeften'. Het lijkt me prettig dat ze, na aankomst, even op het terras kunnen gaan zitten met iets lekkers om te eten en drinken.
Maar ik moet nu echt gaan. Nog een laatste keer de tuin sproeien, de buren Costa bedanken voor alles wat ze voor me hebben gedaan, een laatste check, een laatste controle en dan op weg naar Figueiró, het busstation. De bus naar Porto vertrekt om 09:15 en die mag ik niet missen. Anders moet ik met een taxi naar Pombal en daar alsnog op de trein stappen. Maar alles gaat goed en de bus brengt me in een klein uurtje naar Coimbra. Een mooie, oude stad, zo valt me elke keer weer op. Ik zal er weer eens heen moeten om een aantal dingen te bekijken. Vandaag niet, overstappen op de bus naar Braga die ook Porto zal aandoen. Ik heb deze route wel eens eerder gedaan dus weet ongeveer wat me te wachten staat. In Porto heb ik nog wat tijd een aantal boekwinkels te bezoeken waaronder de FNAC, vaste prik. 

Ik loop met een wat betere en gedetailleerder autokaart dan die ik al had weer naar buiten. Makkelijk om altijd in m'n huis te hebben klaarliggen voor iedereen die een bepaald tochtje wil maken.
Nu naar station Bolhão van de metro en zo richting vliegveld.
Ik ben ruim op tijd. Het is nog stil bij het inchecken, dat kost me ongeveer één minuut, het is wel eens anders geweest. De vlucht van de TAP vertrekt zowat op tijd, op Schiphol rijden de treinen gelukkig volgens dienstregeling en zo ben ik rond 22:00 weer thuis.


Reacties