Quinta da Fonte

Vorig jaar had ik ze al eens ontmoet: Lidewij en Jolein, twee Nederlandse vrouwen die een camping hebben, Quinta da Fonte, hier vlak bij, in Fontainha, een dorp bestaande uit drie huizen (zie ook de link rechts op de pagina). 
Deze zomer zocht ik ze weer op. Bij mij vandaan is het 50 minuten lopen, een prachtige wandeling trouwens, voornamelijk over een onverhard pad net breed genoeg voor één auto, over een berg, het dal in, deels dwars door het bos. De eerste keer dat ik er kwam, was er niemand thuis. Waarschijnlijk was iedereen naar de Zêzere, in het bijzonder het stuwmeer daarin, om te zwemmen. Een week later probeerde ik het opnieuw, nu met meer geluk. Ik trof twee vrijwilligsters die vertelden dat de beide dames waarschijnlijk snel thuis zouden komen, opnieuw van een duik in de rivier. En dat gebeurde ook. Een heel warm en hartelijk weerzien volgde.
Net als een jaar geleden was ik ook nu weer onder de indruk, zowel van de plek waar deze camping zich bevindt als van wat Lidewij en Jolein ervan hebben gemaakt. Het is de ideale locatie voor mensen die nu eens eventjes helemaal weg willen uit de bekende wereld van stress, haast, onpersoonlijkheid, tempo, targets, lawaai, massaliteit, enz. Hier is alleen maar natuur, een dal met wat tenten, een stromend beekje, glooiende groene heuvels, een gerestaureerd oud huis met bar, restaurant, douches en toiletten, een guesthouse, en verder absolute stilte. En toch, als je wilt, of moet, ben je in een kwartiertje, 20 minuten, met de auto in Figueiró, dus gewoon weer in de bewoonde wereld.
Ik moet bekennen dat ik wel eens denk en fantaseer: zal ik zelf eens een nachtje niet in m'n huis slapen maar daar, in een tentje, in het pikkedonker onder de sterrenhemel, om te ervaren hoe het is om zo totaal op te gaan in de natuur. Wie weet doe ik het nog eens, waarom niet?
Omdat Lidewij en Jolein veel handiger zijn dan ik als het gaat om bouwen en verbouwen, hebben we afgesproken dat zij mij helpen bij het aanpassen van mijn badkamer, zodat je er kunt douchen zonder dat meteen alles nat wordt. In de herfstvakantie zien we elkaar weer. Leuk!

Reacties