met zes collega's naar Porto

Donderdag 29 april reisde ik weer naar Portugal. Niet naar m´n huis, maar naar Porto. Daar verbleef ik vijf nachten in het Grand Hotel do Porto, midden in de stad, een plek waar ik nu al wel 10 keer ben geweest. De eerste twee dagen zou ik daar alleen doorbrengen.

Vrijdag 30 april bezocht ik Aveiro, een stad een uurtje treinen ten zuiden van Porto, veel water, grachtjes, mooie gevels. 

Een paar treinstationnetjes ten noorden van Aveiro heb je Canelas. Ik ben niet uitgestapt, maar zal dat een volgend keer beslist eens moeten doen. Zo te zien vind je daar een schitterend natuurgebied, met veel groen, bomen en struiken, leuke paadjes en weggetjes, water, ooievaars en andere vogels, kortom een en al natuurschoon. En dat begint al zodra je één voet buiten het perron hebt gezet.
Zaterdag 1 mei bekeek ik eerst de antiekmarkt bij de Ponte do Infante en ging ´s middags met de metro naar Matusinhos, naar het strand aan de Atlanische kant van de stad. Het was er behoorlijk druk, veel mensen hadden hetzelfde idee als ik. Zaterdagavond laat verschenen, in hetzelfde hotel, zoals afgesproken de zes collega´s: Ada, José, Arno, Soe, Els en Maarten. Dat werd tot een uur of twee 's nachts borrelen en oude verhalen ophalen.
Met ons zessen trokken we zondag, maandag en dinsdagochtend door Porto, wandelden over de bekende Ponte Dom Luís I brug, ontworpen door een medewerker van Gustave Eiffel (er zijn zeker elementen van de Eiffeltoren in de constructie ervan te herkennen), 

voeren op de Douro, reisden met het antieke trammetje, aten vis in Afurada, een klein vissersdorpje aan de overkant van de rivier, voorbij Vila Nova de Gaia, zo týpisch Portugees en zo verschrikkelijk lekker, 
bekeken kerken en kastelen, doorkruisten het oude deel van Porto dat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat (en dat betekent trap op trap af want veel staatjes en steegjes bestáán alleen maar uit een trap), dronken uiteraard port in het bekende grand café Majestic. 
We genoten van prachtig weer, meer dan 20 graden, veel en volop zon, een beetje wind. Als je dat met Nederland van dat moment vergeleek...
Vandaag, dinsdag 4 mei, moest ik weer naar het vliegveld voor de avondvlucht naar Amsterdam. De anderen blijven nog tot komende donderdag. En zo was ik rond 22.00 uur veilig weer thuis.

Reacties