voorbereidingen op krokusvakantie

Deze week bereid ik me voor op mijn krokusvakantie in Portugal. Ik verlang naar een beetje zon en warmte, na drie maanden sneeuw en ijs hier in Nederland. Wat dat betreft kwamen er uit Portugal wisselende berichten. Soms meldde Paul dat het er wel 15 graden was, dan weer steeg (of liever 'daalde') het kwik tot maar 6. Ik huiver een beetje bij het idee dat ik in m'n huis geen centrale verwarming heb, alleen een open haard in de huiskamer. En een electrische deken in m'n bed. Nou ja, misschien valt het allemaal wel mee, we zullen zien.

Ik print het vakantielijstje dat in mijn pc zit. Het is een opsomming van wat ik mee moet nemen en erg handig om te voorkomen dat ik iets vergeet. Afvinken maar. De krant is afgezegd, veel andere post zal er niet komen, de buren zijn op de hoogte, de planten krijgen nog een keertje water (op andere momenten geef ik ze ook maar één keer per week water, behalve in heel warme zomers), de koelkast bevat geen bederfelijke waren meer, er bevindt zich geen vuilniszak meer in huis die kan gaan stinken. Dat soort huiselijke zorgen.
Op mijn mobiele telefoon komt een sms-je met nog weer een keertje een bevestiging van de vluchtijden, heen naar Porto, terug vanaf Lissabon, net als vier maanden geleden met Ada.
Ik vroeg Paul mijn van het vliegveld in Porto te komen ophalen, zodat we daarna bij IKEA wat inventaris voor mijn huiskamer kunnen kopen. Dat lukt hem dit keer niet, dus dat wordt dan de zomervakantie. Hopelijk.
Voor het eerst heb ik online alvast een treinkaartje geboekt en betaald voor de terugreis van Pombal naar Lisboa Oriente, het station dicht bij de luchthaven van Lissabon. Ik heb het kaartje nu hier thuis geprint en neem dat A4-tje mee. Een service die de Portugese spoorwegen ook bieden: laat de ticket als sms naar je mobiel sturen en laat dat berichtje dan bij de controle aan de conducteur zien, inclusief je paspoort. Van deze mogelijkheid heb ik nooit eerder gehoord. Zeker iets om te onthouden.

Langzaam maar zeker ben ik klaar voor de reis.

Reacties