terug naar Nederland

Inmiddels ben ik alweer enige uren thuis, na een reis van in totaal een uur of tien. 
Vanmorgen om negen uur werd ik in Figueiró door Paul en Sean opgehaald. M'n huis was opgeruimd, hier en daar nog eventjes schoongemaakt en klaar voor de volgende bewoningsloze periode. 
Met de auto reden we naar Pombal, waar ik de trein van 09:48 had, met m'n nog thuis in Nederland via internet bestelde en betaalde ticket. Dat ging prima allemaal. Alleen de treinsamenstelling was anders dan op de pc: mijn wagon zou de achterste van de trein zijn, dus op die plek stond ik op het perron klaar. Hij bleek echter eerder in de trein te rijden, dus ik moest nog eventjes lopen voor ik m'n zitplaats had gevonden. Ach, geen probleem. Zo reisde ik naar Lissabon, om precies te zijn station Oriente, dat nog ongeveer 3 km van het vliegveld af ligt. 
Een enorm station, van de hand van de van oorsprong Spaanse architect Santiago Calatrava (Valencia 1951), voor trein en bus, met winkels en allerlei eetgelegenheden op allerlei verdiepingen. Een heel wat groter en geoutilleerder station dan Porto Campanhã waar ik meestal aankom en vertrek. Een volgende keer moet ik proberen er eens wat uitgebreider rond te kijken. Omdat het weer niet slecht was, droog, een beetje warm zelfs, besloot ik naar de luchthaven te gaan lopen, 3 km dus ongeveer een half uur, via de Avenu de Belim, heel eenvoudig, één rechte weg, met veel verkeer maar wel overal trottoirs en goede oversteekplaatsen met zebra's en voetgangerslichten. Dat was dus prima te doen, bovendien had ik geen bagage, ja een schoudertas waar vrijwel niets in zat. Zwaar bepakt is natuurlijk een heel ander verhaal, dan kun je beter een taxi nemen, dat zal je de kop niet kosten.
Omdat Paul mij via internet bij de TAP had ingechekt, hoefde ik nergens te wachten en kon ik zo door de veiligheidscontrole. Toen nog even wat eten, wat rondkijken, in het toestel stappen en vliegen maar.
De luchtverkeersleiders in Frankrijk staakten, zo werd mij achteraf duidelijk gemaakt. Daarom moesten we omvliegen via Zuid-Ierland, Engeland, Londen en zo naar Amsterdam. Een extra lange reis. Nou ja, we zijn veilig aangekomen dat is toch het belangrijkste, en ik zit weer achter mijn eigen pc.
En nu terug naar m'n normale leven.

Reacties