koud, nat en vochtig oudjaar

Vlak na kerstmis kwam ik weer naar Figueiró. Ik logeerde weer in Solar das Freiras, het hotelletje van de vorige keer, midden in het dorp. Het weer was lang niet zo mooi en lekker warm als het jaar daarvoor. In 2007 was ik eind december immers ook hier. Toen zaten we in de zon, op terrassen, koffie te drinken. Nu kwam dat er niet van. 
In mijn huis was het zo vochtig, dat zelfs de lucifers het niet meer deden. De haard die in de huiskamer was gemaakt en waarvoor ik stapels hout had klaarliggen, kreeg ik niet meer aan. Zo werd het binnen dus ook helemaal niet meer warm.
Ik deed nog wel wat werk, schilderde, verniste vloeren, maar was blij 's avonds naar mijn hotelkamer te kunnen gaan met centrale verwarming, een beetje tv kijken, lekker lezen.
Oudejaarsavond was een feest.
Samen met Paul en Sean vierde ik dat bij onze Britse vrienden Jan en Keith. Jan was de vrouw met wie Paul ooit voor het eerst dit gebied verkende (zie oud bericht: februari 2007 belangstelling gewekt). Eerst werd er uitgebreid gedineerd, daarna was het wachten op de klok van 12 uur. Er was wijn, muziek, dans, elkaars gezelschap, enorm gezellig.

Hierboven Paul en Sean met tussen hen in Alistair.










Zo eindigde een fantastische oudejaarsavond / nieuwjaarsnacht. Iedereen ging weer naar huis en slapen en ik kroop in m'n hotelbed.
De volgende avond, die van nieuwjaarsdag, troffen we elkaar weer allemaal voor een soort afscheidsdiner. We kozen ervoor te gaan eten in Sertã, altijd een succes.

En weer een dag later, 2 januari 2009, was het afscheid nemen en allemaal weer naar huis. Jan en Keith vlogen terug naar Engeland, een half uurtje eerder steeg ik vanuit Porto op richting Schiphol.

Reacties