bij Paul en Sean thuis


Gisteravond hebben we gegeten met een Duits-Zwitsers echtpaar dat Paul en Sean hier al heel lang kennen en dat ook tot mijn eigen kennissenkring is gaan behoren: Monika en Claude. Ieder keer als ik in Portugal ben, spreken we wel iets af. Al een jaar of acht wonen ze hier permanent, vrij afgelegen, ergens op een zijweg van de route van Pedrogão Pequeno naar Oleiros. Zij hebben een groot terrein met een aantal gebouwen en huizen. In één daarvan wonen ze zelf en een ander is ingericht om aan toeristen te verhuren (zie de link hier rechts). Omdat dat niet genoeg opbrengt om van te kunnen bestaan, komt daar binnenkort een tweede huis bij. Tot nu toe gaat Claude nog elk najaar terug naar Zwitserland om daar drie maanden te werken en wat extra geld te verdienen, een reis die hij met de bus maakt omdat hij een hekel aan vliegen heeft, 28 uur, ik wist niet dat dat mogelijk was. Misschien dat twee huizen verhuren die jaarlijkse drie maanden overbodig maakt. Hoe dan ook, het samen eten was erg gezellig, leuk hen beiden weer eens te zien en uitvoerig bij te praten.
Omdat het waarschijnlijk laat zou worden, hadden we van tevoren al besloten dat ik bij Paul en Sean thuis zou blijven slapen. Niemand had zin om mij 's avonds laat nog in Figueiró af te leveren, 20 minuten heen, 20 minuten terug. Bovendien dronk iedereen graag een lekker glas wijn.
Ik sliep dus in een van de gastenkamers beneden die binnenkort verhuurd gaan worden.
Een soort hotelkamer, grote kamer, mooi gemeubileerd, lekker bed, satelliet-tv met 200 kanalen (waarvan de meeste het niet langer dan 10 seconden waard zijn om bekeken te worden), schitterende badkamer, een prachtig, nu verregend, uitzicht. In deze slaapkamer stond een groot beeld van... ja van wie eigenlijk? Ik kon het niet laten daarmee even te poseren.
Inmiddels is het de volgende ochtend en dus vandaag: ontbijt en dan terug naar Figueiró, nog even gezamenlijk koffie drinken in de hoofdstraat daar, boodschappen doen bij de Intermarché, een enorme supermarkt, en vervolgens naar huis. Het is zowaar droog dus vanmiddag zit er misschien nog een wandeling in. En morgen is er alweer de terugreis.

Reacties